5 دلیل تداوم اهمیت نمایشگاه های تجاری

با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بیشتر به فناوری های نوین طی دهۀ گذشته، برخی از افراد معتقدند نمایشگاه های تجاری به امری تاریخ گذشته تبدیل شده اند و یا در امور بازاریابی کسب و کارها از اهمیت کمتری برخوردارند.

خب، شما چه فکری می کنید؟

اهمیت نمایشگاه های تجاری

نمایشگاه های تجاری دائما در حال کسب محبوبیت و تاثیرگذاری بیشتر هستند.

این امر برخواسته از فرصت هایی است که نمایشگاه ها به شرکت کنندگان، اعم از غرفه داران، بازدیدکنندگان و مشتریان بالقوه ارائه می دهند و موجب گسترش تعاملات می شوند.

در همین راستا، 5 دلیل مهم را که موجب تداوم حیات و ضرورت برگزاری نمایشگاه های تجاری، با وجود پدیدار گشتن عصر تکنولوژی می شوند، با هم بررسی می کنیم:

1) طبیعت انسان

اغلب انسان ها (حتی درونگرایان) به تعاملات رو در رو با بقیۀ انسان ها نیاز دارند و آنرا ترجیح می دهند. اگر محصولی را مشاهده کنم و سوالاتی برایم ایجاد شود، ترجح می دهم با افرادی که پاسخ های مستقیم به من می دهند برخورد داشته باشم تا اینکه به بخشِ سوالات پر تکرار (FAQ) سایت سر بزنم.

علاوه بر این، حضور در غرفه های نمایشگاه، امکان تشریح محصول و خدمات را نیز برای شما فراهم می آورد.

اگرچه امروزه پیشرفت های مداوم در زمینۀ فناوری بر این موضوع تاکید می کنند که راه های بهتری برای بازاریابی محصولات و یا حتی انجام کسب و کار وجود دارد، هیچ چیزی نمی تواند جایگزین تعاملات بین فردی شود.

2) رسانه های اجتماعی نمی توانند جایگزینِ جلسات واقعی شوند.

رسانه های اجتماعی می توانند تجربۀ بازاریابی رو در رو را تقویت کنند اما هرگز نمی تواند جایگزین آن باشند.

شما می توانید توئیت کنید و یا پُست هایی را در فیسبوک یا لینکدین خود قرار دهید اما باز هم در نهایت افراد تمایل دارند بصورت رو در رو با شما دیدار کنند که این امر موجب می شود محتوای موجود در رسانه های اجتماعی محدود شود. سایت های رسانۀ اجتماعی ابزار مهمی برای ارتقا، ارتباط، و ارائۀ جزئیات دربارۀ اطلاعات بخصوص قبل، در حین، و بعد از برگذاری نمایشگاه می باشد. در واقع استفاده از آنها در بازاریابی ها، اغلب توصیه می شود.

اگرچه صحبت کردن با افراد در یک پُست در مقایسه با ارتباط رو در رو، تجربه ای کاملا متفاوت است و می تواند بر میزان فروش تاثیر گذار باشد.

3) شنیدن کی بُود مانند دیدن؟

آیا هیچ وقت سعی کرده اید فیلم “لیلی با من است” را در رادیو گوش کنید؟ نمی توانید!

باید حتما آنرا ببینید. این موضوع در رابطه با نمایشگاه ها و یا فروش محصولات و یا افرادی که با آنها در ارتباطید نیز صدق می کند. شما نمی توانید اطمینان، اعتماد، و یا اعتبار را بصورت الکترونیکی تحریک یا ترویج کنید. ممکن است یک بلاگر حرفه ای شوید (که شرکتتان انتظار دارد)، بروزرسانی هایی در رسانۀ اجتماعی انجام دهید، و دانش خود را به اشتراک بگذارید، اما در سمت دیگرِ این موضوع، افراد دچار فقدان روابط بین فردی هستند. زبان بدن شما، تُن صدایتان، و ویژگی های دیگر نمی تواند از طریق تلفن و یا رایانه انتقال پیدا کند.

مشتریان شما ممکن است تمایل به لمس و احساسِ محصولات داشته باشند و بخواهند بصورت زنده آنها را ببینند. اینکه محصولات را فقط در صفحه نمایش رایانه و موبایل ببینند امری دشوار است.

4) نمایشگاه های تجاری داستان شما را روایت می کنند.

در محیط نمایشگاه های تجاری، مسیر های دیداری وجود دارند که مشتریان باید طی کنند تا دربارۀ محصولات شما اطلاعات بیشتری کسب کنند. مهمتر اینکه آنها باید دلیل انجام معامله با شما را بدانند. بر اساس تجربیات، نمایشگاه باید داستانی را روایت کند و مطابق با نیاز مشتریان بالقوه باشند. در اینجا، نمایشگاه عنصر اصلی نیست، بلکه افراد و پرسنل که غرفه را مدیریت می کنند نیز از اهمیت زیادی برخوردارند. آنها آنجا هستند تا با مشتریان بالقوه بصورت رو در رو دیدار کنند و اگر بتوانند کارشان را به درستی انجام دهند، مشتریان ترغیب می شوند و می خواهند با آنها بیشتر در ارتباط باشند.

5) برخی از مشتریان غیر فعال نیز در نمایشگاه ها وجود دارند.

این امر همین امروز هم در حال رخ دادن است. جلساتی که رو در رو نیستند، ممکن است در آینده رواج پیدا کنند و یا کلا از بین بروند. پیام ها و ایمیل ها نیز ممکن است با تاخیر فرستاده و دریافت شوند، و یا افرادی که به دنبال برقراری ارتباط با آنها هستید، ممکن است به تعطیلات رفته باشند و زمانی که مناسبِ تعاملات است در دسترس نباشند. این نکاتِ حاشیه ای می تواند پیام شما را بی ارزش کند و باعث شود مشتریان بالقوه بررسی پیامتان را به بعد موکول کنند.

اما اگر در یک نمایشگاه درست مقابل چشمانشان قرار گیرید، می توانید در همان لحظه توجهشان را جلب نمایید. در نمایشگاه ها تعداد زیادی فروشنده و خریدار در دسترس هستند.

موضوع نمایشگاه های تجاری در دهه های گذشته با تغییراتی مواجه بوده است. رسانه های اجتماعی ابزاری قدرتمند برای ترویج یک محصول و برقراری ارتباط با انسان ها هستند.

اما عنصر حضور “افراد” در نمایشگاه های تجاری، همان چیزی است که قابلیت جانشینی با هیچ چیزی را ندارد. این امر یکی از مقرون بصرفه ترین ابزارهای بازاریابی است و علاوه بر این اختصاصی ترین و تاثیرگذارترینِ آنها نیز می باشد. بستن یک قرارداد فروش در نمایشگاه کم هزینه تر از روش های سنتی فروش از طریق تماس های تلفنی می باشد.

اینها دلایلی بودند که مدیرعامل اسکای لاین، برای چرایی تداوم نمایشگاه های تجاری و در عین حال پیشرفت آن ها برشمرده است. به عقیده او، شرکت هایی که از این گزینه استفاده می کنند، شاهد رشد و پیشرفت چشمگیری در زمینۀ صنعت خود خواهند بود.

این مطلب را مفید یافتید؟