10 پرسشی که در زمان طراحی لوگو مطرح می شود

لوگو های درجه یک حتی با یک نگاه قابل تشخیص هستند. علاوه بر این، تاثیر دائمی بر مخاطبین دارند. مثلا لوگوی Target  قلبِ هدف را نشانه می گیرد، نایک نشان دهندۀ سرعت است، اپل لوگویی چشم گیر دارد. هر سۀ این شرکت ها لوگو های نمادین و منحصر بفردی دارند که در طول زمان آزمایش خود را پس داده اند . در واقع، کاری که یک لوگو باید انجام دهد بصورت تمام و کمال در سه لوگو مذکور رعایت می شود: آنها نشان دهندۀ هویت برند هستند، هویت سازمان را برجسته می کنند تا به چشم بیاید،  و مشتریان را ترغیب به خرید می نمایند.

لوگو

ما ویژگی های برترِ لوگوهای معروف را می شناسیم ولی در واقع نمی دانیم که طراحی و خلق یک لوگوی منحصر بفرد تا چه اندازه می تواند دشوار باشد. از مفهوم گرفته تا رنگ آمیزی، موارد بسیاری وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. آلینا ویلر (Alina Wheeler) متخصصِ برندینگ در فیلادلفیا، و نویسندۀ کتاب “طراحی هویت برند”، می گوید: ” امروزه ما زمان و فضای کافی برای روایت داستان خود نداریم. برای شناخته شدنِ یک کسب و کار، لوگو یا نماد می تواند سریعترین و راحت ترین گزینه باشد. در واقع لوگو در همان لحظۀ اول، هدف کسب و کار و اهمیت آنرا به مخاطبین نشان می دهد.”

بیشتر بخوانید: چه زمانی برای طراحی لوگو سازمانی خود سرمایه گذاری کنیم؟

نقاط تماس برند

در اینجا 10 پرسش ضروری که در زمان طراحی لوگو مطرح می شود را ذکر خواهیم نمود.

1- چه نوع لوگوهایی وجود دارند؟

ویلر لوگوها را به 4 گروه تقسیم می کند:

  • لوگوهای نوشتاری (فونت سفارشی، لوگوتایپ، وُردمارک): گروهی از لوگو هستند که بصورت کلمه و یا چند حرف مخفف می باشند. شرکت هایی که از این لوگو استفاده می کنند شامل ای بی (eBay)، آی بی ام (IBM)، سی ان ان (CNN)، گوگل (Google)، کلینکس (Kleenex)، کیف خیابان پنجم (Saks of fifth avenue)، می باشند.
  • لوگو هایی حرفنماد (مونوگرام، لِترمارک، لِترفُرم): این لوگو ها شامل حروف مجزا و تکی هستند. مانند هوندا (Honda)، اوبر (Uber)، یونی لور (Unilever)، بیتز (Beats)، و مک دونالدز (McDonald’s).
  • لوگوهای تصویری: این لوگوها نماد تفسیری از اشیاء قابل تشخیص هستند. مثلا استارباکس (Starbucks) و توئیتر (Twitter) که همگی لوگوهای تصویری دارند.
  • لوگوهای انتزاعی: این لوگو ها نشان دهندۀ چیزی نیستند بلکه مانند هنرهای انتزاعی می باشند. شاید مهمترین برند که بصورت موفقیت آمیزی از این مورد بهره برده، لوگوی نایک باشد.

2- چه نوع لوگویی می تواند مناسب شرکت من باشد؟

متاسفانه یک طرح لوگو ویا فرمول مشخصی وجود ندارد که برای تمامی شرکت ها مناسب باشد. ویلر معتقد است: ” لوگویی که مناسب شرکت شماست به نام شما و کاری که در این کسب و کار انجام می دهید بستگی دارد”.

بعنوان مثال اگر مانند شرکت eBay ، نام کوتاهی دارید می توانید از لوگوی نوشتاری استفاده کنید. لوگوهای نوشتاری و حروفی به مشتریان کمک می کنند نام شما را بهتر به خاطر بسپارند. اگر به دنبال یک نماد انتزاعی هستید، باید مطمئن شوید که این نماد واضح باشد و نشان دهندۀ هویت اصلی کسب و کارتان نیز باشد.

3- نکات اصلی کسب و کار من که لوگو باید نشان دهد کدام هستند؟

لوگوی شما از رنگ گرفته تا شکلش، باید نشان دهندۀ هویت کسب و کارتان باشد. ویلر می گوید: “وقتی افراد لوگوی شما را مشاهده می کنند، باید هویت و شخصیتِ منحصر بفرد کسب و کارتان را مشاهده کنند. آنها باید بدانند که شما از رقیبان خود مجزا هستید، حرفه ای، واقعی، موفق و با اعتماد به نفس هستید.”

لوگوی آمازون که ارائه کنندۀ نام شرکت می باشد، شامل یک فلش است که از “a” تا “z” می رود و نشاندهندۀ هویت اصلی این برند است. ویلر معتقد است: ” این فلش نشان دهندۀ خدمات مبتنی بر مشتریان است و نقاط “a” تا “z” را بهم متصل می کند. این هویت برند است که توسط لوگو نشان داده می شود.”

لوگو آمازون

4- بهترین رنگ ها برای لوگو کدامند؟

انتخاب رنگ یکی از مهمترین موارد است. برای اینکه خودتان را از بقیه تمایز دهید، رنگی را انتخاب کنید که بزرگترین رقبا از آن استفاده نکرده اند. علاوه بر این، به یاد داشته باشید رنگ های مختلف تاثیرات متفاوتی بر روش مخاطبین خواهند گذاشت. بعنوان مثال، رنگ قرمز که بخوبی در لوگوی رد بول (Red Bull) استفاده شده، رنگی فعال و پر شور و تا حدی نیز هشدار دهنده می باشد. زرد رنگی شاد، پر انرژی، و با نشاط است که می تواند گزینۀ مناسبی برای شرکت هایی که بر زمینه های سلامتی و رژیم تمرکز دارند، باشد. از طرف دیگر، آبی مانند رنگی که در لوگوی سامسونگ، فورد، و غیره استفاده شده نشان دهندۀ آرامش، اعتماد به نفس، و اعتماد است.

بیشتر بخوانید: رنگ ها در هویت برند، چه مفهومی به مشتری القاء می کنند؟

5- از چه فونتی باید استفاده کرد؟

فونت نیز مانند رنگ می تواند تاثیرات مختلفی را بر جای بگذارد. فونت های مختلف برای کسب و کارهای متفاوت مناسب هستند. مثلا، فونت مورد استفاده برای لوگوی یک شرکت حقوقی باید بیانگر افتخار، قدرت، و عدالت باشد و این موارد را بصورت واضح و مشخص نشان دهد. در حالیکه یک شرکت شکلات سازی می تواند از فونتی فانتزی استفاده کند که بیانگر جوانی، شیرینی، و هیجان باشد.

6- آیا لوگو را باید خودم طراحی کنم و یا از یک طراح گرافیک استفاده کنم؟

حتی اگر تصور می کنید طراح گرافیک ماهری هستید و می توانید از پس طراحی گرافیک خود برآیید و یا از نظر بودجه در محدودیت قرار دارید، ویلر پیشنهاد می کند که طراحی لوگو را به متخصصان امر بسپارید. استفاده از یک طراح گرافیک امری ضروری می باشد. ” آنها می دانند یک لوگوی خوب چه ویژگی هایی دارد و چگونه می تواند در رسانه ها و کانال های بازاریابی مختلف مانند وبسایت، ایپلیکیشن، و غیره کاربردی باشد.”

همانطور که گفته شد، امروزه تمایل بیشتری برای انتخاب رنگ، شکل، و فونت لوگو وجود دارد. می توانید قبل از ملاقات با طراح گرافیک در مورد این مسائل تصمیم گیری کنید. و سپس تمایلات خود را با وی در میان بگذارید.

7- چه میزان هزینه دارد؟

شرکت های حرفه ای طراحی هزینه ی بالایی برای یک لوگو دریافت می کنند که ممکن است در حد بودجۀ استارت آپ ها و یا کسب و کارهای کوچک نباشد. استن ایوانسن بنیانگذار “گروه طراحی ایوانسن” معتقد است گزینۀ مقرون به صرفه تر این است که با یک طراح فریلنسر یا آزاد در ارتباط باشید و با صرف بودجه ای کمتر که بستگی به میزان تخصص وی دارد، کارتان را انجام دهید. ایوانسن می گوید: “اما به یاد داشته باشید طراحی را به دلیل هزینۀ پایین پیشنهادیش انتخاب نکنید. طراحی را انتخاب کنید که در زمینۀ مورد نظر و رقبا اطلاعات کافی داشته باشد.” افراد حرفه ای زیادی در اینترت وجود دارند که تمامی کارها از مفهوم لوگو گرفته تا پیاده سازی را با بودجه هایی مقرون به صرفه انجام می دهند.

با طراحان متخصص ما بطور رایگان مشورت کنید و هویت بصری خود را شکل دهید:

نمونه کارهای ما
تماس با ما

8- لوگوی خود را باید کجا ارائه دهیم؟

در واقع بهتر است بپرسیم که لوگو را در چه جاهایی نمایش ندهیم؟

ویلر می گوید یکی از مهمترین مکان ها برای نمایش لوگو، بصورت آنلاین است. مثلا در وبسایت، شرکت های تبلیغاتی، و رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و پینترست. در صورت تمایل به نمایش لوگو در حالت آفلاین می توانید آنرا بر روی درب، کارت های ویزیت و تبلیغاتی، لباس های فرم، و نوشت افزار شرکت درج کنید.

بیشتر بخوانید: الفبای تهیه و طراحی کارت ویزیت : خود را اشتباه معرفی نکنید.

9- برخی از مسائلی که باید از آنها اجتناب کرد کدامند؟

بزرگترین اشتباهی که بسیاری از افراد مرتکب می شوند این است که قبل از در نظر گرفتن لوگوی شرکت های رقیب، لوگوی خود را ارائه می دهند. اگر در نهایت لوگوی شما شبیه به لوگوی آنها شود، و این شباهت حتی در جزئی ترین موارد باشد، ممکن است تاثیرات به شدت مخربی بر کسب و کارتان داشته باشد.

علاوه بر این، ویلر در مورد چاپ لوگو بر روی یک تکه کاغذ نیز هشدار می دهد. باید لوگوی خود را در رسانه های مختلف مانند آیکون اپلیکیشن، وبسایت، بیلبوردها، تیشرت ها، و بر روی کامیون های شرکت ارائه کنید.

10- آیا الان خیلی زود است که بخوایم در مورد 10 سالِ آیندۀ لوگوی خود احساس نگرانی کنیم؟

ویلر می گوید، اغلب لوگوها بعد از یک دهه از بازار محو می شوند. نکتۀ مهم این است که از همان ابتدا گام های درست و صحیحی بر دارید و بعد به هر تعداد که لازم است آنرا ویرایش کنید. ویلر می گوید: ” همانطور که مشاهده می کنید Michelin Man طی صد سال اخیر بارها بوتاکس و جراحی های زیبایی را انجام داده است. اما ایدۀ اصلی همچنان همان ایدۀ اولیه است و تغییری در آن حاصل نشده است.”

منبع

10 پرسشی که در زمان طراحی لوگو مطرح می شود
5 (100%) 4 vote[s]
لوگو میشلین من

با طراحان متخصص ما بطور رایگان مشورت کنید و هویت بصری خود را شکل دهید:

نمونه کارهای ما
تماس با ما