هویت برند چیست و چگونه یک هویت برند عالی داشته باشیم

درست همانند هویت شخصی شما، که یک شخص منحصر بفرد از شما می سازد، هویت برند شما نیز شالوده ای است که همانند یک سس مخصوص، کسب و کار شما را از از دیگر کسب و کارهای هم صنفتان مجزا می سازد.

اما سهم طراحی هویت برند چیست؟ هویت برند دقیقا همان چیزی است که به سازمان شما شکل می بخشد.

اما چگونه یک تعریف دقیق تر از هویت برند داشته باشیم؟ طراحی گرافیک چه نقشی در شکل گیری این هویت برند دارد؟ و چگونه می توانیم یک هویت برند قوی بنا کنیم بطوریکه کسب و کار شما را یک گام بالاتر از رقبایتان قرار دهد؟

هویت برند چیست؟

بیایید همین اول، این موضوع را روشن کنیم؛ هویت برند دقیقا چیست؟

واژه های “برند“، “برندسازی“، و “هویت برند” گاهی یکسان فرض می شوند. اما بهتر است مفهوم هر یک را مجزا بررسی کنیم:

  • برند، نحوه برداشت جامعه بیرونی (از سازمان شما، شامل مخاطبین، مشتریان و حتی افرادی که مشتریانتان نیستند)، از سازمان شماست.

  • برندسازی، شامل فعالیت های بازاریابی است که مجدانه تلاش می کنند یک برند خاص و یکتا شکل دهند.

  • هویت برند، شامل مجموعه المان های برند می باشد که سازمان برای شکل دادن به تصویر مناسب از خودش در چشمان مشتری، بوجود می آورد.

هویت برند

بیایید موضوع را با یک مثال بررسی کنیم.

فرض کنید که شما در دوران دانشجویی خود هستید و بعنوان یک نرم، می خواهید بعنوان یک دانشجوی باحال که همه تلاش دارند با او رفیق شوند، شناخته شوید. اما شما نمی توانید دیگران را مجبور به داشتن چنین تصویری از شما بکنید. برای شکل بخشیدن به چنین تصویری، کارهایی هست که باید انجام دهید.

مثلا ممکن است در وقت های آزادتان به کار مشغول شوید و درآمد مستقل داشته باشید. در کلاس ها حضور فعال و پرانرژی داشته باشید ویا حتی با دنبال کردن شبکه های اجتماعی و اخبار، همیشه یک موضوع جدید برای بحث کردن در چنته داشته باشید و بروز بمانید. همه ی این تلاش ها، همان برندسازی شما می شوند.

از طرف دیگر، تلاش می کنید تا همیشه خوش تیپ و به روز بنظر برسید و در تیم فوتبال دانشکده ثبت نام می کنید. مدل موهای خود را طبق مد روز نگه می دارید.

این فاکتورهای مشهود و ملموس- لباس ها، مدل مو، تیم فوتبال- به نوعی هویت برند شما را تشکیل می دهند.

هویت برند موجب می شود تا مشتریان شما به سرعت شما را تشخیص دهند. مخاطبان شما، هویت برند شما را به محصولات و خدمات شما سرایت می دهند و این هویت، همان فاکتوری است که رابطه شما و مشتریانتان را مستحکم می سازد، مشتریان وفادار را گرد شما می آورد و مشخص می سازد که مشتریانتان چگونه برند شما را درک می کنند و می بینند.

بیشتر بخوانید: تفاوت هویت بصری و برندسازی

چگونه یک هویت برند قوی توسعه دهیم؟

خود را بشناسید

پیش از اینکه بخواهید فاکتورهای مشهودی را که تصمیم دارید به عنوان هویت برند خود ارائه دهید،انتخاب کنید، می بایست که بطور دقیق تعریفی از کیستی خود ارائه دهید.

تعریف شما از گذر چند سوال پدید می آید:

  • هدف شما یا همان mission (“چرایی؟” شما)
  • ارزش های شما (سازمانتان با چه باورهایی اداره می شود؟)
  • شخصیت برند شما brand personality (اگر برند شما یک شخص بود، چه خصوصیاتی داشت؟)
  • موقعیت خاص شما (چه چیزی شما را از رقبایتان متمایز می سازد؟)
  • صدای برند شما (اگر برند شما یک شخص بود، چگونه ارتباط برقرار می ساخت؟)
هویت برند

این فاکتورها برند شما را تعریف می کنند و پیش از اینکه هویت برند خود را شکل دهید، مهم است که یک درک مناسب و شفاف از هر یک داشته باشید.

اگر در یافتن پاسخ برای این سوالات با مشکل مواجهید، قضیه را خیلی پیچیده نکنید. می توانید با یک طوفان ذهنی ساده با مدیران ارشد ویا کارکنانتان، به یک پاسخ شفاف از هویت برند خود دست یابید.

از خود بپرسید:

  • چرا این کسب و کار را شروع کردیم؟
  • چه ارزش ها و باورها برای ما بعنوان یک مجموعه مهم هستند؟
  • چه کارهایی را بهتر از هر کس دیگر ویا محموعه ای انجام می دهیم؟
  • چه چیزی ما را خاص می کند؟
  • اگر قرار باشد برند خود را در سه کلمه توصیف کنیم، آن کلمات چه خواهند بود؟
  • اگر قرار باشد مشتریانمان ما را با سه کلمه به خاطر بسپارند و توصیف کنند، آن سه کلمه چه خواهند بود؟

همچنین می توانید از منابع نامحدود موجود در اینترنت، برای یافتن پاسخ سوالات بالا و شکل دادن به آن استفاده کنید.

حال که به یک پاسخ شفاف از کیستی خود رسیدید، نویت آن است هویتی که برند شما را جان می بخشد شکل دهیم و به مهم ترین افراد کسب و کارتان نشان دهیم شما کیستید: یعنی مشتریانتان.

طراحی: شالوده هویت برند شما

درست همانند تیپ خاصی که هویت برند شما را بعنوان یک دانشجو جوان شکل می بخشد، طرحی های بکار رفته در سازمانتان نیز همان چیزی که هویت برند سازمان شما را شکل می بخشد.

دارایی های طراحی شده شما، همان فاکتورهای مشهودی است که مشخص می کند برند شما چگونه درک می شود. دارایی هایی نظیر لوگو، بسته بندی محصول شما، طراحی سایت شما، طراحی های گرافیکی بکار رفته در شبکه های اجتماعی شما، کارت های ویزیت کسب و کارتان و حتی یونیفرم هایی که کارمندان شما می پوشند.

به عبارت دیگر:

ارائه یک طراحی گرافیک عالی = ارائه یک هویت برند عالی = بنا ساختن یک کسب و کار موفق که یک ارائه دقیق از شما بعنوان یک برند است.

حال که به این نقطه رسیدیم، بنظرتان چکونه باید یک طراحی گرافیک عالی ارائه دهیم و هویت برند خود را به شکلی بسازیم تا کسب و کار شما را یک گام فراتر ببرد؟

توسعه طراحی برند شما

پیش از شروع به خلق دارایی های طراحی تان، شما نیاز خواهید داشت تا از پایه شروع کنید و بر روی پایه های اولیه ساختار طراحی تان تمرکز کنید: بلوک های سازنده هویت برندتان.

این بلوک های سازنده هویت برند که باید پیش از خلق طراحی هایتان به آن ها توجه کنید شامل موارد زیر می شوند:

  • تایپوگرافی
  • رنگ های سازمانی
  • شکل/فرم

تایپوگرافی

منظور از تایپوگرافی، فونتی است که شما برای ارائه محتوای خود بکار می برید. برای مثال می توان به سه فونت اصلی زیر در وب فارسی و انگلیسی اشاره کرد:

هویت برند
هویت برند
هویت برند
هویت برند
  • فونت های خانواده سریف (Serif Fonts)
  • فونت های خانواده سن سریف (Sans Serif)
  • فونت های اسکریپت (Script)
  • فونت های دیسپلی (Display)

اما فونت ها با هم چه تفاوتی دارند؟

  • تایبوگرافی های سریف (Serif Fonts)

سریف اصطلاحی است برای اشاره به نوعی از قلم ها بکار می رود که در قسمت پایانی نقوش هر حرف یک کشیدگی کوچک وجود دارد. این فونت ها برای کارهای چاپی بهتر هستند. چراکه وجود کشیدگی ها مابین حروف فاصله ایجاد می کند و همین امر به مغز در تحلیل سریعتر کلمات کمک می کند. فونت های Times New Roman از جمله این فونت ها هستند.

  • فونت های سنس سریف (San Seif Fonts)

سنس سریف به گروهی از قلم ها گفته می شود که در انتهای حروف خود زائده و کشیدگی اضافی (سریف) ندارند. فونت های فارسی یکان، رویا و ایران سنس سریف از جمله این فونت ها هستند. این فونت ها برای فضای وب بهتر هستند.

  • تایپوگرافی اسکریپت (Script Typograohy)

این فونت ها حالت دست خط های پیچ در پیج دارند (درست مانند دست خط شما در کلاس های اول انگلیسی زبان!). فونت های این خانواده می توانند یک حس لوکس بودن را به بند القا کنند. این فونت ها بیشتر در فضای وب لاتین پرکاربرد هستند و در فارسی، هنوز شاید نتوان به فونت های پرکاربرد قوی اشاره کرد.

  • تایپوگرافی دیسپلی (Display Typograohy)

این فونت ها، دارای مشخصه های منحصر به خود هستند و یک خانواده مجزا را تشکیل می دهند. هر فونت می تواند دارای یک فاکتور خاص نظیر شکل خاصی از یک حرف، سایه دار شدن و یا حروف دارای کشیدگی های نزدیک به دست خط مشق، باشد. این فونت ها نیز بیشتر برای حروف لاتین بکار می روند، اما اگر بدنبال ارائه یک تصویر متفاوت از خود به مشتری هستید، شاید بتوانید از فونت های این خانواده الگو بگیرید.

و فراموش نکنید، تایپوگرافی که برای ارائه محتوایتان به مشتری انتخاب می کنید، حرف های بسیاری را از برند شما به مشتری القاء می کند، پس در انتخابتان عجله نکنید.

پالت های رنگ

در مرحله بعد، انتخاب رنگ وجود دارد. مخاطبانتان- که مشتریانتان بخشی از آن ها هستند – دارای بازخوردهای روانی متفاوتی به رنگ های گوناگون هستند و استفاده استراتژیک از رنگ ها در برند شما، می تواند سهم بسزایی در اثرگذاری بر ادراک مخطبانتان از برند شما داشته باشد.

بیایید با هم نگاهی به اثربخشی برخی رنگ ها داشته باشیم:

هویت برند
  • قرمز: قرمز رنگ هیجان، عشق و توانگری است. این رنگ برای برندهایی که می خواهند جلوه گر جوانی، انرژی زا و نیرو بخش باشند، یک انتخاب مناسب است.
  • نارنجی: نارنجی نیز یک رنگ پرانرزی است و اگر می خواهید حس دوستانه و سرگرمی ایجاد کنید، می تواند یک رنگ مناسب باشد. نسبت به قرمز، کمتر استفاده می شود و می تواند یک انتخاب خوب، برای دیده شدن باشد.
  • زرد: زرد، رنگ خورشید تابان، نشانه ی شادی و خوشحالی است. اگر همیشه حرفی برای گفتن دارید، دوست دارید همیشه با مخاطبانتان در تماس باشید و یک برند اجتماعی بنظر برسید و مردم به سمت شما جذب شوند، رنگ زرد می تواند انتخاب خوبی باشد.
  • سبز: رنگ سبز، یک رنگ پر طرفدار است که بخاطر طبیعت متنوع خود، می تواند در هر برندی کاربرد داشته باشد. البته از لحاظ فرهنگی، سبز می تواند جلوه گر دو چیز برای مخاطب باشد: پول یا طبیعت. پس اگر برندتان به یکی از این دو وابسته است، رنگ سبز می تواند یک انتخاب مناسب باشد.
  • آبی: آبی، رنگ آسمان و اقیانوس یکی از پرطرفدارترین رنگهاست. آبی، رنگ صلح و آرامش و وفاداری است. اگر بدنبال جذب دسته ی گسترده ای از افراد با دموگرافی های متنوع هستید، رنگ آبی می تواند می تواند همراه با کمک به جذب اعتماد مخاطبانتان در روند برندسازی، اثربخش باشد.
  • ارغوانی: ارغوانی، رنگ سلطنتی نشانگر تجمل، ثروت و ظرافت است. اگر تمایل دارید برندتان حس لوکس بودن به مخاطب القاء کند، انتخاب درستی کرده اید.
  • صورتی: رنگ صورتی، خواه ناخواه القاء کننده احساس فیمینیستی است. پس اگر مخاطبانتان یا گستره ی وسیعی از آن ها را خانم ها تشکیل می دهند، صورتی می تواند یک قسمت اصلی از هویت شما را تشکیل دهد. همچنین صورتی با خود احساس لوکس بودن و آرامش را به همراه دارد.
  • قهوه ای: قهوه ای، در لیست برندها، سهم کمتری به خود اختصاص داده است. البته این امر می تواند به نفع شما تمام شود خصوصا اگر حرف تازه ای برای گفتن و متفاوت جلوه کردن داشته باشید. این رنگ همچنین می تواند به برند شما کمک کند تا سرسخت بنظر برسید.
  • سیاه: اگر می خواهید مدرن و پیچیده جلوه کنید، شاید هیچ رنگی به اثربخشی رنگ کلاسیک سیاه نتواند کمکتان کند.

فرم/شکل

وقتی نوبت به طراحی هایتان می رسد، شما به فرم و شکل ظاهری برندتان نیز توجه می کنید. این فاکتور کم وزن و ظریف اما موثر، می تواند به شما در برانگیختن بازخورد از سوی مشتریانتان اثرگذار باشد: بطور مثال، لوگویی با ظاهر گرد و بدون گوشه های تیز، بازخورد متفاوتی را نسبت به یک لوگوی مربع و زوایه دار، بر می انگیزد.

بیایید نگاهی بیاندازیم به اشکال مختلف و احساساتی که می توانند در مخاطب برانگیزند:

  • اشکال گرد: همانند دایره ها، بیضی و تخم مرغی – همگی برانگیزاننده حس گرم و خودمانی بودن هستند. برندهایی که از این اشکال بهره می برند، می توان حس های مرتبط با اجتماعی بودن، یکی بودن و عشق را ایجاد کنند.
  • شکل هایی با گوشه های تیز: همانند مربع ها، مستطیل و مثلث ها – موجب می شود تا مخاطب دید باز و اثربخشی داشته باشد. این فرم ها می توانند القاء کننده حس ثبات و اعتماد باشند؛ اما باید توجه داشت که نبود فاکتورهایی مانند رنگ بندی مناسب ویا المان هایی که به برندتان یک ظاهر سرگرم کننده بدهد، مخاطب ممکن است با برندتان ارتباط برقرار نکرده و در این امر ناکام بمانید.
  • خطوط مستقیم: این فرم نیز کابردهای خود را دارد: خطوط عمودی نشانه سرسختی و خطوط افقی می توانند نشانه شادابی، جا افتادگی و آرامش باشند.

طراحی هویت برند شما

بعد از آشنایی با اصول اولیۀ طراحی، زمان آن فرا می رسد که سراغ هویت برند خود بروید و نشان دهید بعنوان یک برند دقیقا چه خدماتی را ارائه می دهید. هویت برند شما می تواند با استفاده از عوامل مختلف نشان داده شود. بر اساس ماهیتِ کسب و کارتان، یکی از این عوامل ممکن است از بقیه مهمتر باشد. بعنوان مثال، یک رستوران باید وقت و انرژی زیادی را صرف تهیۀ منوی غذایی و همینطور فضای رستوران خود کند. و یا یک سازمان بازاریابی دیجیتالی باید وقت بیشتری را صرفِ تمرکز بر وبسایت و صفحات رسانه های اجتماعی خود کند. عوامل رایج تاثیرگذار در هویت برند شامل موارد زیر می شود:

هویت برند

لوگو

لوگوی شما بعنوان سنگ بنایِ برند تان محسوب می شود. در زمان کار با طراحتان، باید بدنبال لوگویی باشید که دارای ویژگی های زیر باشد:

  • بصورت کاملا مشخص نشان دهد که شما چه کسی هستید و بعنوان یک برند دارای چه ارزش هایی می باشید.
  • دارای زیبایی بصری باشد: طرح های ساده و بدون پیچیدگی همیشه موفق تر هستند.
  • کلاسیک باشد: هیچ کس نمی خواهد لوگوی کسب و کارش بعد از 6 ماه از مُد بیافتد.
  • در راستای استانداردهای صنعت شما باشد و اگر می خواهید از این مورد اجتناب کنید، باید آگاهانه باشد.
  • تاثیر دائمی بر مخاطبین بگذارد.

علاوه بر این، باید اطمینان حاصل کنید که طراح گرافییست شما، لوگوی مورد نظر را بصورت های مختلف (مانند سیاه و سفید، و یا در اندازه های مختلف) طراحی کند تا گزینه های مختلفی پیش رو داشته باشید و لوگویی را انتخاب کنید که دقیقا مطابق با نیاز های شما باشد.

وب‎سایت

وب‎سایت شما یکی از مهمترین عواملِ نشان دهندۀ هویت برند تان می باشد. مخصوصا اگر کسب و کاری آنلاین را مدیریت می کنید و یا محصولات دیجیتال را ارائه می دهید، مشتریان شما باید دائم وب‎سایت شما را قبل از هر گونه تصمیم گیری بررسی کنند. وبسایت شما جایی است که هویت برند تان باید بصورت کاملا واضح و مشخص نشان داده شود.

بسته بندی محصولات

اگر محصول شما کالایی فیزیکی است، بنابراین بسته بندی کالا یکی از راه های مهم برای جذب مشتریان می باشد. این بسته بندی چه طراحی یک بطری نوشیدنی خنک باشد و یا ایمیلی که به مشتریان ارسال می کنید، نباید ارزش و اهمیت طراحی مناسب را نادیده بگیرید. در اینصورت مشتریان ترغیب شده و علاوه بر اینکه همیشه از محصولات شما خریداری می کنند، به مرور جزو مشتریان با وفا و دائمی شما خواهند شد. بسته بندی فرصت بسیار مناسبی برای نشان دادن طراحی های شماست.

هویت برند

کارت ویزیت کسب و کار

اگر هرگونه کسب و کاری را انجام می دهید، باید بدانید که نیاز به تعدادی کارت ویزیت دارید. کارت های ویزیت که به زیبایی طراحی شده اند می توانند فرصت بسیار مناسبی برای ابزار مثبتِ عقاید شما باشند و توجه مشتریان را بخود جلب کنند. در زمان طراحی کارت ویزیت به اصل سادگی پایبند باشید. لوگوی شرکت شما باید در یک سمت کارت باشد و جزئیات کلیدی و اصلی نیز در سمت دیگر قید شود.

بیشتر بخوانید: الفبای تهیه و طراحی کارت ویزیت : خود را اشتباه معرفی نکنید.

طراحی ایمیل

ایمیل راه بسیار مناسبی برای ترغیب مشتریان و جذب آنها به کسب و کارتان می باشد. اما اغلب افراد ایمیل های زیادی را بصورت روزانه دریافت می کنند. بنابراین اگر می خواهید کسب و کارتان را ارتقا دهید باید ایمیلتان را طوری طراحی کنید که در بین بقیۀ ایمیل ها به چشم بیاید و مشخص باشد. به هدف ایمیل فکر کنید. آیا می خواهید ارتباطی شخصی برقرار کنید؟ بنابراین سعی کنید ایمیل کوتاه، صمیمی، و ساده باشد. آیا می خواهید آموزشی را ارائه کنید؟ پس به شکل و ساختار ایمیل دقت بیشتری کنید تا به آسانی قابل خواندن و پیگیری باشد. می توانید چند تصویر نیز در آن بگنجانید. آیا می خواهید به مشتریانتان اطلاع دهید که محصولات جدیدی را در فروشگاه ارائه می دهید؟ پس تصویر چند محصول جدید و کاربردی را در ایمیل قرار دهید.

راهنمای سبک برند خود را بوجود آورید

هویت برند

وقتی طراحی به اتمام رسید، باید اطمینان حاصل کنید که این موارد در مسیر درستی مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع این مورد هدفِ اصلی راهنمای سبک برند می باشد. این مقاله -که به جزئیات طراحی برند، باید ها و نباید ها، و زمان استفاده از این طراحی ها اشاره کرده است- نشان می دهد که تمامی این موارد باید در راستای هویت برند شما باشند و جلوۀ درستی از برند شما ارائه دهند.

بطور خلاصه…

هویت برند شما که موجب می شود از تعداد زیادی از رقبا پیشی بگیرید و مشتریان زیادی جذب کنید، در واقع نشان دهندۀ هویت شماست و به مشتریان نشان می دهد که چه انتظاراتی از شما داشته باشند. اگر می خواهید برندتان معروف شود باید طراحی دقیقی برای آن انجام دهید تا در نهایت این برند نشان دهندۀ هویت خود شما به مشتریان باشد. اکنون که با تمامی این موارد آشنا شدید، طراحی را شروع کنید.

منبع

[kkstarratings]

با طراحان متخصص ما بطور رایگان مشورت کنید و هویت بصری خود را شکل دهید:

نمونه کارهای ما
تماس با ما