نمایشگاه چیست و اهمیت حضور در نمایشگاه های مختلف داخلی و بین المللی

امروزه نمایشگاه ها به یک روال عادی در روابط تجاری سازمان ها تبدیل شده اند و هرساله با حضور در رویدادهای متعدد، با ارئه های ایده های خلاق، طرح های گرافیکی جذاب در جنبه های مختلف نمایشگاه از جمله غرفه سازی ، کمپین های مشارکتی ویا استندهای تبلیغاتی، سعی در جذب بیشتر مخاطبین دارند.

نمایشگاه یک رویداد سازمان یافته است که در آن ارائه کنندگان و بازدیدکنندگان می‌توانند با کنشهای سازمان یافته و هماهنگ به داد و ستد، رقابت و همکاری بایکدیگر بپردازند؛

شاید بتوان به زبان ساده تر، نمایشگاه را مکانی برای تبلیغات زنده دانست. این تبلیغات می تواند برای:

  • کالاها
  • خدمات
  • اطلاعات
  • تکنیک و هنرهای صنعتی و دستی
  • فرهنگ
  • تاریخ
  • طبیعت و جاذبه های گردشگری

یک شرکت، سازمان، شهر، استان ویا حتی کشور در سطح جهانی باشد.

تاریخچه نمایشگاه

فنیقیها و نمایشگاه

برگزاری نمایشگاه در جهان، حدود ۳۵۰۰ سال قدمت دارد و در واقع این فنیقیها در بین النهرین بودند که اولین نمایشگاه های بین المللی را پایه گذاری کردند.

آنچه اما امروزه از نمایشگاه ها به ذهن متبادر می شود، از اواسط قرن نوزدهم در کشورهای صنعتی پایه گذاری شده و پس از آن تقریبا در سراسر جهان مرسوم گشته است.

تاریخچه نمایشگاه در ایران

بازارها از قدیم، نقش عمده ای در ترویج فرهنگ نمایشگاهی داشته اند. در این بین، بازار شهرهای بزرگ ایران، از قدیم، همراه با فعالیت های بازرگانی و داد و ستد، فعال بوده اند.

بندرگاه ها و شهرهای بزرگ ایران، از قدیم، محل برگزاری نمایشگاه ها، بر سر راه بازرگانان و تجار بوده اند. در مسیر جاده ابریشم نیز که محل تردد بازرگانان قدیم بود، نمایشگاههای متعددی برگزار می شد.

از معروف ترین نمایشگاههای قدیم ایران می توان نام برد:

  • بازارهای نمایشی به در اصفهان در دوران صفوی
  • نمایشگاهی در اصفهان در دوران قاجار به همت عباس میرزا با حضور بازرگانانی از عثمانی و روسیه

در نهایت در سال ۱۳۴۳ قانون تشکیل شرکت سهامی نمایشگاه های بین‌المللی تصویب و در سال ۱۳۴۸ نمایشگاه بین‌المللی آسیایی با مشارکت ۳۳ کشور در تهران برگزار شد.

بعد از برگزاری سه نمایشگاه آسیایی در سال ۱۳۵۲ نخستین نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا شد که تا سال ۱۳۷۹ بیست و شش نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی در تهران برگزار شده بود و از سال ۱۳۸۰ به صورت تخصصی برگزار می‌شود.

تاریخچه نمایشگاه در جهان

نمایشگاه ها آنطور که امروزه رواج دارند، در اواسط قرن نوزدهم ظهور پیدا گردند.

هرچند پیش از آن نیز، نمایشگاه های موقتی در سطح جهان برگزار می شدند که رایج ترین آن ها، نمایشگاه های هنری از کارهای جدید هنرمندان در شهرهای بزرگ بود. از معروف ترین آن ها می توان به پاریس سالن در پاریس، نمایشگاه تابستانه رویال آکادمی در لندن، موسسه بریتانیا در در لندن اشاره کرد، که نقش بسزایی در توسعه و حفظ شهرت هنرهای معاصر در قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی داشتند.

تا میانه های سده ۱۹ میلادی، این نمایشگاه های هنری، بسیار فراگیر شدند.

با ظهور نمایشگاه های معاصر بحث های آموزش، نمایش و نگهداشت فرهنگ و جلوه سازمانی مطرح شد. حال آنکه نمایشگاه های قدیمی، بیشتر جنبه جذب توجه، علاقه و کنجکاوی عموم را در برمی گرفت.

در دوران جدید، یک چالش مابین طرح موضوعیت نمایشگاه جهت اهداف آموزشی ویا جذب و سرگرمی یک مخاطب بعنوان توریست، مطرح است.

انواع نمایشگاه

نمایشگاه ها، برحسب اندازه، سطح برگزاری، صنعت و فاکتورهای گوناگون، دارای تنوع بالایی می باشند؛ در این بین، در ارائه یک دسته بندی کلی از نمایشگاه های برجسته می توان دسته بندی زیر را ارائه کرد:

  • نمایشگاه های هنری
  • نمایشگاه های تفصیلی (interpretive Exhibit.)
  • نمایشگاه های تجاری و بازرگانی
    • نمایشگاه های بازرگانی عمومی (افقی)
    • نمایشگاه های بازرگانی تخصصی (عمودی)
    • نمایشگاه های اختصاصی
    • نمایشگاه فروش یاعرضه مستقیم کالا
  • اکسپو (نمایشگاه های غیربازرگانی)
  • نمایشگاههای آنلاین
  • سیستم نمایشگاه بین المللی ماهواره‎ ای

ضرورت حضور در یک نمایشگاه

ما در یک مقاله جداگانه، در شرح ارزش و اهمیت نمایشگاه های تجاری توضیح داده ایم.

با اینحال بنظر خوب است که برخی از این آمار را اینجا با هم مرور کنیم:

نمایشگاه
  • نمایشگاه های B2B، حدود ۳۹٫۲% از بودجۀ بازاریابی این صنعت در سال ۲۰۱۱ را به خود اختصاص داده بودند
  • ۶۷% از تمامی شرکت کنندگان را، جمعیت مشتریان بالقوه برای شرکت های برگزارکنندۀ نمایشگاه های تجاری تشکیل می دهد.
  • اولین دلیل برای شرکت (و نه برگزاری) نمایشگاه تجاری، بازدید از محصولاتِ جدید است.
  • ۴۶% از شرکت کنندگان نمایشگاه های تجاری شامل مدیران ارشد و مدیران اجرایی هستند.
  • ۸۱% از شرکت کنندگان در نمایشگاه تجاری دارای قدرت خرید هستند.
نمایشگاه چیست و اهمیت حضور در نمایشگاه های مختلف داخلی و بین المللی
5 (100%) 1 vote
۱۳۹۷-۹-۱۹ ۱۷:۵۹:۰۳ +۰۰:۰۰خرداد ۶ام, ۱۳۹۷|نمایشگاه دسته بندی ها|برچسب ها: , , , , |بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه