عکاسی تبلیغاتی در عمل

نمونه هایی از کاربرد ضعیف عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتیتبلیغات و عکاسی دو موضوعی هستند که مدت‎هاست با یکدیگر در ارتباطند و به شکل عکاسی تبلیغاتی به یک رشته حرفه ای در بازار تبلیغات تبدیل شده اند. در واقع، حدود یک قرن است که صنعت تبلیغات از عکاسی تبلیغاتی جهت ارتباط بهتر و ایجاد روابط احساسی با مخاطبین بهره برده است.

از آنجاییکه تصویر و عکس به عنوان فاکتور مهم در عکاسی تبلغیاتی همواره بهتر از کلام بیان کنندۀ ایده ها هستند، حتی راه‎حل های ساده نظیر استفاده از عکس‎های آماده دانلود ویا لایه باز، می توانند به همان میزان عکس‎های حرفه ای و پرشور تبلیغاتی (که نزدیک به 100 سال است در بازار تبلیغات مرسوم هستند) تاثیرگذار باشند و نقش خود را بعنوان عکاسی تبلیغاتی، در جذب مخاطب تمام کمال ایفاء کنند.

خوشبختانه عصر دیجیتال راه حل های مناسبی برای گروه های تبلیغاتی فراهم کرده است که می توانند با بهره‎گیری از آن‎ها، نیروی درونی عکاسی تبلیغاتی را نشان دهند و تبلیغات موثر، جالب و جذابی تولید نمایند.

زمانیکه از این ابزار در یک کمپین منسجم که محتوا و سبک تبلیغات را با یکدیگر ترکیب کرده است، استفاده می شود، عکاسی با کم و کیف‎های ذاتی خود، به عنوان یک ابزار ضروری جهت بالا بردن نرخ تبدیل مشتریان و به دنبال آن نرخ بازگشت سرمایه گذاری‎های تبلیغاتی، تلقی می گردد.

مروری بر اصول اولیه عکاسی تبلیغاتی

عکاسی چه بصورت دیجیتال ویا چاپی، لحظه های بینظیر و منحصر بفردی را ثبت می‏کند که می تواند برای روایت یک داستان و انتقال پیام تنها از طریق یک تصویر ساده بکار رود. اگرچه می توان با استفاده از تکنیک‎های دیجیتال برخی جنبه های بخصوصی از تصویر را پررنگ‎تر ویا حتی اغراق آمیز کرد تا تاثیر بیشتری بر روی مخاطب بگذارد، این امر همیشه باید در مطابقت با نیازهای واقعی مشتریان باشد تا بتوانند در زندگی عادی خود را آن ارتباط برقرار کنند.

عکاسی، خواه عجیب و غریب، غمگین، شاد و یا رویایی باشد، می تواند برای تبلیغات مورد استفاده قرار گیرد تا بیانگر تجربیات شخصی مشتریان باشد و هر مشتری، با آن برند احساس نزدیکی و همزادپنداری کند. این امر موجب تاثیر شگرفی بر توسعه هویت برند می شود.

بیشتر بخوانید: هویت برند چیست و چگونه یک هویت برند عالی داشته باشیم

تویوتا، بصورت ناموفقی سعی داشت تا یک حس ماورائی در عکس‎های تبلیغاتی سری جدید Avalon پدید آورد. بجای اینکه تویوتا در عکاسی تبلیغاتی محصول خود، فضایی را خلق کند که مشتریان جذب و درگیر شوند، بیشتر بنظر می رسد Avalon محصول جدید تویوتا، در آغوش غول دودی در سریال Lost گرفتار شده باشد.

عکاسی تبلیغاتی

نیم نگاهی به جنبۀ روانشناسی عکاسی

اگرچه پیشرفت های فناوری موجب توسعه یافتن جعبه ابزار تبلیغ کننده ها و بهره وری بیشتر آن‎ها شده است، اغلب اصول اولیه که بعنوان پایه و اساس تبلیغات در نظر گرفته می شود، از ابتدای شروع به کار این صنعت بدون تغییر مانده است.

با وجود تحول تکنیک‎های برقراری ارتباط با مخاطبین از گذشته تاکنون، خود ارتباط شکل گرفته، همچنان برای تیم‎های تبلیغاتی بسیار مقدس می‎باشد و تلاششان بر آن است تا روابط پایدار میان برند و مشتری برقرار کنند.

اگرچه در تبلیغات نوین، اصول اولیه روانشناسی بهتر و بیشتر بکار می روند تا بتوانند ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کنند، او را بیشتر درک کنند و توجه او را بهتر و بیشتر درگیر موضوع کنند. از این منظر، عکاسی با سایر دارایی‎ها موجود در یک کمپین تبلیغاتی، تفاوتی ندارد. اگرچه بر خلاف باقی فرمت‎های رسانه‎ای، روابط بین اصول روانشناسی که تعیین کنند و جهت دهنده رفتار مشتری هستند، اغلب بخوبی تعریف شده و قابل بررسی می باشد.

روانشناسی گشتالت و تصورات مشتریان

اصول گشتالت در مورد قدرت تصور و تاثیر آن بر رفتار افراد می باشد. به طور مشخص، این امر برای تیم‎های تبلیغاتی که تمایل به تشکیل و حفظ دیدگاه های هدف خاص دارند تا بتوانند بر پایه‎ی آن، یک باشگاه مشتریان فعال شکل دهند، بسیار مفید می باشد.

عکاسی تا حد زیادی مدیون نظریۀ گشتالت می باشد چراکه تا حد زیادی جهت انتقال کامل پیام و پر کردن شکاف‎هایی که تصویر به عمد به مخاطب تحمیل می کند، بر روی تجارب و برداشت‎های شخصی مخاطبین متکی می باشد.

ذهن ما داده های تصویری، و خلاقانه را بصورت غیر خطی تفسیر می کند. ابتدا نمای کلی یک تصویر را در نظر می گیرد و سپس با یک دید گذرا، آنرا بطور کامل در خود شکل می دهد.

پرل ایزومی (Pearl Izumi) تولید کنندۀ کفش های ورزشی، وقتی تبلیغات زیر را تولید می کرد، تاثیر برداشت اولیه را نادیده گرفته بود. در این تبلیغات، مخاطب ابتدا خاطرات غم انگیز از دست دادن حیوان خانگی خود را مرور می کند. برای دریافت پیامی که تبلیغ کننده قصد انتقال آنرا داشت، مخاطب باید زمان زیادی صرف می کرد و در نهایت نتیجۀ لازم را نداشت.

عکاسی تبلیغاتی

جزئیات مفهوم دور از دسترس و یا داستانی که در عکاسی وجود دارد بعدا مشخص می شد. بنابراین همانطور که مشاهده کردید، تاثیر برداشت اولیه بر مخاطب می تواند بسیار مهم باشد.

این تبلیغات از Playland که یک پارک تفریحی در ونکوور است، از یک برداشت اولیۀ مثبت بسیار دور است. بجای انتقال پیام مثبت و جوِ شاد پارک بازی، که مخاطبین را جذب خود کند، این تبلیغات یک نقطه اشتراک نامناسب را به تصویر می کشد: ترس از مار؛ که برای بیشتر افراد ترسناک است تا هیجان انگیز:

عکاسی تبلیغاتی

اصول عملی

اگرچه نظریۀ گشتالت کاربرد های مختلفی دارد و در زمینه های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد، برخی از این کاربرد ها در عکاسی تبلیغاتی نیز بسیار مناسب و کاربردی هستند و موجب افزایش تاثیرگذاری آن در تبلیغات می شوند.

بیشتر بخوانید: چرا کسب و کارهای کوچک نیاز به یک لوگوی تاثیرگذار دارند؟

اجازه دهید ذهن مخاطب جاهای خالی را پر کند.

مفهوم خاتمه دادن، امتداد، و قانون “سرنوشت مشترک” همگی در نظریۀ گشتالت وجود دارند که در زمان عکاسی تبلیغاتی نیز بسیار کاربردی هستند. کیفیت همه جانبۀ آن به تبلیغ شما اجازه می دهد توسط مخاطبین احساس و جذب شود و همینطور در تولید ارتباط عاطفی با مشتریان برای فروش بیشتر نیز تاثیر گذار باشد.

در این تبلیغات از شرکت شنل(Channel)، هدف اصلی از تبلیغ مشخص نیست که آیا مخاطب باید به بوی خوش یک عطر بیاندیشد و جذب آن شود و یا اینکه این تبلیغات یک نمایش است که باید به سینما برود و ببیند. هیچ ایرادی در ارائه یک اثر هنری بی نظیر وجود ندارد، ولی این اثر از نظر هدف و محتوای احساسی و عاطفی می بایستی رابطه ای بین مخاطب و تبلیغ ایجاد گردد. هنر به عنوان هنر خالص، جایش در گالری است، نه در یک تبلیغ که هدفش توسعه هویت برند است.

عکاسی تبلیغاتی

مفاهیم خاتمه و امتداد دادن، هر دو به مخاطب اجازه می دهند داستانی که توسط عکاسی روایت شده را کامل کنند. این فرآیند اگر بخوبی اجرا شود رابطۀ عاطفی را عمیق تر می کند و موجب جذب مخاطب می گردد. قانون سرنوشت مشترک نیز به همین صورت کار می کند. این قانون بر اساس نشانه های بصری درون تصویر، یک زمینۀ مشترک را با مخاطب خلق می کند و مفهوم درونی و بطن ماجرا، از طریق عکاسی روایت و منتقل می شود.

این مفهوم بسیار مفید است تا جوی همه جانبه ایجاد گردد که مشتری را در بر گیرد. این عوامل موجب تاثیرات مثبت در مخاطب می شود و برند شما را بخوبی معرفی خواهد کرد.

مفاهیم طراحی

جنبه های کیفی و عمیق تر نظریۀ گشتالت به همان اندازه در جذب مشتری به روش دلخواه، مهم هستند. مفاهیمی چون شباهت، و نزدیکی می توانند برای تغییر احساس مخاطب در جهت دلخواه برای رسیدن به نتیجۀ مثبت ایجاد گردند.

اگرچه اجزای طراحی های تصویری در زمینه های گرافیکی نیز کاربردی هستند و مختص عکاسی نیستند، ولی همچنان از اهمیت بالایی برای شکل دهی و تولید تصویری که نشانگر پیام بخصوصی باشد و بخوبی در ذهن مخاطب حک شود، بسیار حائز اهمیت می باشند.

در مثالی دیگر از یک پروژۀ ضعیف عکاسی در هواپیمایی LAN که اکنون تحت عنوان LATAM Air شناخته می شود، هدف اصلی ایجاد جو صمیمانه و مکان های زیبا بود. متاسفانه جوی که ایجاد شده بیشتر عجیب و غریب است تا دوستانه:

عکاسی تبلیغاتی

در مجموع، این قوانین توصیف کنندۀ تاثیرات روانشناسی عکاسی بر مخاطب می باشند. این امر به تبلیغ کنندگان اجازه می دهد تا با استفاده از تکنیک های عکاسی تبلغیاتی ، تصاویر دلخواه را بصورت مد نظرشان تولید کنند و رابطۀ عمیقی بین خود و مخاطبین شکل دهند. این موارد ابزار کاربردی ای برای شخصی سازی تبلیغات محسوب می شوند که احساس آشنایی و ارتباط با محصول را به مخاطب می دهند.

بهترین تمرین برای استفاده از عکاسی در کمپین های تبلیغی

تبلیغ کنندگان نیازی به کارمندانِ عکاس ندارند تا تصاویر ثابت را در مراحل گوناگون در کمپین های خود بکار ببرند. ایده های عکاسی تبلیغاتی چه در محل کار و یا در منزل و از راه دور اجرا شود، می توانند در زمینه های مختلف مفید باشند. چند نکته برای افزایش تاثیر و نتیجۀ تصاویر مورد استفاده می تواند برایتان مفید باشد.

در انتخاب دقت و سلیقه به خرج دهید

انتخاب تصاویر تبلیغاتی فارغ از اینکه چاپی و یا انلاین باشند، نیاز به توجه به جزئیات دارد تا بخوبی اجرا شود. انتخاب تصویر درست، امری فراتر از انتخاب مستقیم تصویر خود محصول و خدمات مدنظر است. در واقع، اتکای بیش از حد به یک موضوع می تواند تاثیرات منفی بیشتری به همراه داشته باشد.

موثرترین تبلیغات مخصوصا آنهایی که از جنبه های تصویری مانند عکاسی بهره می برند، در روایت داستان و انتقال هدف بسیار موفق عمل می کنند تا اینکه بصورت مستقیم قصد بیان مطلبی را داشته باشند.

این تبلیغات برای یک کازینو هیچ جایی برای تصور مشتری و تفاسیر شخصی باقی نگذاشته است. جدای از تصاویر نامناسبی که استفاده شده، متن در هم و برهم و بینظم نیز موجب احساس منفی در مخاطب شده تا اینکه آنها را جذب کند.

عکاسی تبلیغاتی

انتخاب یک روش ساده ویا “هرچه ساده تر بهتر” می تواند به مخاطب اجازه دهد موضوع را تفسیر کند و فضا برای تصور او نیز باقی بماند. مخاطبین باید جاهای خالی را پر کنند و به این صورت در تبلیغات سهیم باشند. این امر به شما کمک می کند مخاطب را به جهت دلخواه خود سوق دهید. این مثال دیگری از شخصی سازی تبلیغات است که متکی بر پیش زمینه ها و خاطرات مخاطب در درک و ارتباط موضوع با زندگی روزانه خود می باشد.

ثُبات، حسِ آشنایی را به همراه می آورد.

عکس می‎باستی بخوبی با پیام و تُن کمپین تبلیغاتی بخوبی درهم آمیزد. بعنوان مثال اگر منبع اصلی تبلیغات برای جذب مخاطب به اندازۀ کافی موثر است و مخاطب می تواند با یک کلیک به صفحۀ اصلی منتقل شود، صفحات بعدی نیز باید همان پیام را انتقال دهند و احساس راحتی و آشنایی به مخاطب دهند. تُن و سبک های ترکیب شده و بی نظم بین یک تبلیغات در صفحه اصلی و صفحه های بعدی موجب تاثیر منفی در مخاطب می شود که در نهایت مخاطبین آن تبلیغ را نادیده می گیرند.

عکس‎های تبلیغاتی استوک می توانند ابزارهای ساده و در عین حال قدرتمندی باشند

استفاده از عکس های استوک، برای تبلیغات یک محصول امری منفی و نادرست نیست و بر عکس حتی می تواند بسیار مفید باشد. این عکس ها راه حلی مقرون به صرفه و قابل اتکاء برای استفاده در کمپین های عکاسی هستند. بین خدمات پولی برخی سایت‎ها – مانند Getty Images ، Adobe Images ، و Shutterstock – و همینطور تصاویر رایگانی که از طریق سایر سایت‎ها در اختیار دارید – مانند Pixabay ، StockSnap ، Unsplash ، و Stock Up – می توانید هر یک را طبق بودجۀ خود انتخاب نمایید.

با در نظر گرفتن تمامی این گزینه ها، یک بودجۀ محدود نمی تواند توجیح مناسبی برای تبلیغات نادرست باشد. مثلا این تبلیغ محلی برای یک نمایندگی، با تصویر و طراحی کلی مطابقت ندارد و موجب ایجاد احساس خنده دار و مضحک در مخاطب شده است که حرفه ای بودن، تخصص، و اعتماد را زیر سوال می برد.

عکاسی تبلیغاتی

عکاسی استوک (Stock photography)، نباید حتما عمومی ویا بینظیر باشند. اگرچه این عکاسی به سبک عکس‎های استوک، که بعنوان تبلیغ یک فیلم تولید شده، که از عمد از سبک عکس‎های استوک پیروری کرده است، متاسفانه نشان دهندۀ استفاده از تصاویر استوک بدون هیچ خلاقیتی می باشد. این تصاویر، برعکس کاربردی که در این تبلیغ داشتند، اگر بخوبی استفاده شوند می توانند تاثیرگذار باشند.

عکاسی تبلیغاتی

در زمان انتخابِ تصاویر استوک برای تبلیغات، همان قوانین روانشناسی که نام بردیم کاربرد دارد و باید بدرستی در انتخاب این تصاویر در نظر گرفته شود. وابستگی به این قوانین و استفاده از راهنماهای عکاسی موجود، می تواند این تاثیر را چند برابر سازد و احساس شخصی سازی تبلیغات را به مخاطب انتقال دهد.

در سری تبلیغات چایی معروف اپل، با عنوان “متفاوت فکر کن”، این شرکت از عکاسان سبک استوک، جهت القاء حس برتری استفاده کرد. این تبلیغات، با موفقیت حس الهام را منتقل می کردند و یک ارتباط احساسی قوی با مشتریان برقرار می کردند که با استفاده از محصولات اپل، می توانستند متفاوت باشند. این عکس‎ها، ساده و در عین حال قدرتمند هستند و مثالی از کاربرد درست عکس‎های استوک می باشند:

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

پیام واضح و ثابت می تواند برند شما را ارتقا دهد.

مانند هر کمپین دیگری، ثبات در تُن، سبک و محتوا می تواند برند شما را ارتقاء و موجب خروجی بهتر در نرخ تبدیل مشتری و بازگشت سرمایه شما شود. اختیار عمل در تیم تبلیغاتی شما، موجب می شود تا بهتر بتوانند شخصی‎سازی تبلیغات را بهتر پیاده سازی کنند، نرخ بازگشت سرمایه بر روی بودجه تبلیغاتی شما را افزایش و تاثیر عکاسی تبلغیاتی در کمپین‎های شما را افزایش دهند.

[kkstarratings]