چرا کسب و کارهای کوچک نیاز به یک لوگوی تاثیرگذار دارند؟

آیا تا بحال شنیده اید که برای القای احساس مثبت در مشتریان، تنها یک فرصت داریم؟ برای کسب و کارهای کوچک و خُرد، برندسازی و طراحی مناسب هویت برند همان فرصت است. البته در اغلب موارد، به علت غفلت کسب و کارها، این فرصت از دست می رود.

بیشتر کسب و کارهای کوچک لوگو مناسبی ندارند که می تواند برای مشتری القاء کننده عدم حس تعهد و مسئولیت برند باشد. اگر کسب و کارتان در حوزه ای کم رقابتی است و به قدرتِ برند خود می بالد، این می تواند خبر خوبی برای شما باشد زیرا در همین مرحله نیز برجسته و متمایز هستید.

طراحی لوگو برای کسب و کارهای کوچک

یک برند قوی و پُر مایه، مشتریانی را که هیچ اطلاعات یا تجربۀ قبلی در مورد شرکت شما ندارند، ترغیب می کند تا باور کنند که شما محصولات یا خدمات بی نظیری ارائه می دهید.

علاوه بر این، بدون یک لوگو قدرتمند شاید هیچ گاه فرصتِ اثبات کیفیت بالای محصولات و خدمات خود را به مشتریان، بدست نیاورید. اگر برند شما جلوه ی مناسبی از کسب و کارتان را به چشم نیاورد، مشتریان، به محصولات یا خدمات رقبا روی خواهند آورد.

برای نام تجاری خود اهمیت قائل شوید.

اهیمت قائل شدن به این معنی است که لوگویی که برای نمایندگی کسب و کارتان انتخاب می کنید نباید در درجات آخر اهمیت و اولویت شما باشد. در عوض، انتخاب لوگو باید در اولویت و ارائه کننده هویت برند شما باشد.

درست است که آغاز و ادامۀ فعالیت یک کسب و کار امری چالش برانگیز است و نیاز به توجه و تمرکز فراوان دارد. اما در زمان تصمیم گیری در مورد صرف زمان، انرژی، و سرمایه، باید بخاطر داشته باشید که در بازار امروزی نمی توانید برند خود را دچار تغییرات کوتاه مدت کنید. بنابراین انتخاب درست هویت برند و در زیر سایه آن طراحی لوگو مهمترین تصمیم شما خواهد بود.

بیشتر بخوانید: چه زمانی برای طراحی لوگو سازمانی خود سرمایه گذاری کنیم؟

این 5 گام را برای ایجاد لوگو مناسب برند خود رعایت کنید و در نهایت کسب و کار خود را ارتقا دهید و بهبود ببخشید.

1) عمومی/ کلی نباشد.

ابتدا باید لوگو خود را ساده و متمایز کنید تا مشتریان سریعا شما را تشخیص دهند؛ زیرا سابقۀ طولانی در بازار ندارید که افراد با آن، نام کسب و کار و یا خدمات شما را به یاد بیاورند.

دوم اینکه برخلاف بقیه شرکت های بزرگ، شما بودجه های کلان برای تبلیغات در اختیار ندارید که برند خود را یکجا عرضه کنید و به مشتریان اجازه دهید متوجه ماهیت کسب و کارتان شوند.

بطور خلاصه، لوگو شما باید نشان دهندۀ فعالیتی باشد که انجام می دهید و تاثیر مثبتی روی مخاطب بگذارد. به همین دلیل است که طراحی لوگو کسب و کار های کوچک، با طراحی لوگو سازمان های بزرگ متفاوت است. شرکت های بزرگ بودجۀ کافی برای بازاریابی را در اختیار دارند و مطمئن هستند که افراد نماد و یا طرح گرافیکی را با نام کسب و کارشان پیوند می دهند.

کسب و کارهای کوچک تا این حد لوکس نیستند. بنابراین تمامی تاثیراتی که می توانید روی مخاطبتان بگذارید، دارای اهمیت هستند. شما باید به سرعت با مخاطبین در ارتباط باشید و موضوعی برای اتصال/پیوند با شما در اختیارشان قرار دهید. و این پیوند در عین حال باید موضوعی باشد که در فضای رقابتی شما اخلال ایجاد کند تا همه متوجه شما شوند.

2) فونتی (تایپوگرافی) را انتخاب کنید که مناسب شما باشد.

بسیاری از کسب و کارهای کوچک بر پایۀ دو اصل بنا شده اند: عناصر فونتی (تایپوگرافی)، و عناصر نمادین و گرافیکی. این دو عامل ساختار اصلی اغلب طراحی های لوگو را شکل می دهد.

بعد از عناصر گرافیکی یا نمادین، نوع فونت مورد استفاده در طراحی لوگو شما، مهم ترین گزینه ای است که طراح برای نمایش برند کسب و کار شما از آن استفاده می کند. نوع فونت مورد استفاده شما، اطلاعات زیادی در رابطه با برندتان ابراز می کند. نوع فونت باید از نظر عرض، و تعادل طرح متناسب با طرح گرافیکی و یا نماد شما باشد تا احساس مثبت در مشتری را تقویت نماید.

3) رنگ ها را هوشمندانه انتخاب کنید.

برخی صنایع از رنگ های بخصوص که کلاسیک هستند برای صنعت خود استفاده می کنند. بعنوان مثال، شرکت های سرمایشی/ گرمایشی اغلب از رنگ قرمز و یا آبی برای نشان دادن گرما و سرما بهره می برند. اما سعی کنید فراتر از این امر بیاندیشید و رنگ مد نظر را انتخاب کنید. با دقت به رقیبان خود بنگرید و سپس رنگی را انتخاب کنید که از بقیۀ رنگ های موجود متمایز است. سعی کنید خاص بودن را با انتخاب رنگ های بخصوص نشان دهید.

4) این نکته را در نظر بگیرید که لوگو شما چگونه مورد استفاده قرار می گیرد.

سعی کنید از لوگویی که نیاز به توضیح زیاد دارد اجتناب کنید. اگر کسب و کارتان بر ابزار خارجی مانند علائم و یا وسائل نقلیه تمرکز دارد، لوگو و نماد به یاد ماندنی بسیار مهم است. لوگو شما باید مشتریان را بصورت کارآمد و سریع به پیام مد نظر شما مرتبط کند. یک آزمایش ساده این است که حروف و نوشته ها را بپوشانید و فقط بر روی طرح گرافیکی متمرکز شوید. آیا این طرح، پیام مد نظر شما را به مخاطبین ارسال می کند؟

علاوه بر این، باید کمی گسترده تر بیاندیشید. مثلا اینکه لوگو شما در اجراهای مختلف برندتان چگونه بنظر می رسد. آیا در یک قالب بهتر از دیگری است؟ یا آیا راه های بازاریابی بخصوصی وجود دارد که در آینده می توانید از آنها بهره ببرید و لوگو شما نیز بخوبی با آنها متناسب است؟ پروژه های آینده را در نظر بگیرید و بعد طرح لوگو خود را نهایی کنید.

  • طراحی کارت ویزیت و اوراق اداری: به این موضوع فکر کنید که لوگویتان بر روی کارت چگونه بنظر می رسد. به ویژگی های مختلف مانند کارت های دو بُعدی، گوشه های گرد، و انواع مختلف کاغذ بیاندیشید.
  • نماد و نشانه ها: سعی نکنید لوگو خود را آنقدر تغییر دهید و اصلاح کنید که متناسب با فضای در دسترس تان شود.
  • وسائل نقلیه: مطمئن شوید که کامیون ها طوری طراحی می شوند که آرم شما بخوبی مشخص و برجسته باشد و پیام اصلی کسب و کارتان را نشان دهد تا اینکه بخواهید آن ها را با فضای برند و لوگو خود یکسان سازی کنید.
  • لباس های فُرم: کارمندانِ کسب و کار شما باید لباس های تمیز و رسمی بر تن کنند که همگی به یک رنگ و شکل باشد. آن ها سفیر برند شما هستند.
  • طراحی وبسایت: وبسایت شما باید نشان دهندۀ هویت برند شما باشد و طراحی و معماری آن بگونه ای باشد که هدف کسب و کارتان را بخوبی ابراز نماید.
  • رسانه های اجتماعی: می توانید لوگو خود را در پروفایل تان عوض کنید و از رسانه های اجتماعی برای معرفیِ ظاهر جدید کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ پرسشی که در زمان طراحی لوگو مطرح می شود

5) از متخصصان امر بهره بگیرید.

از آنجاییکه بخش اعظم موفقیت شما، به موفقیت برندتان بستگی دارد، باید تا حد ممکن جوانب مختلف را در نظر بگیرید. با این حال، اغلب کسب و کار ها به گزینه های کم خرج تر می اندیشند زیرا متوجه اهمیت برند مناسب در پیشرفت کسب و کارشان نیستند.

مهمترین بخش برند، رابطۀ مستقیم بین متخصصان کسب و کار و مشتریان می باشد. شرکتی را انتخاب کنید که بتوانید با افراد، بخوبی و راحتی صحبت و تبادل نظر کنید. اطمینان حاصل کنید که تمامی کارهای هنری و طرح های گرافیکی اصل هستند و از جای دیگری کپی نشده اند.

پایه و اساس کار را شکل دهید.

با توجه به اینکه بسیاری از کسب و کارهای کوچک از برندسازی نامناسب صدمه می بینند، شما می توانید از این فرصت استفاده کنید و بدرخشید. تنها یک نگاه به برند و لوگو شما باید نشان دهندۀ تجربۀ دلپذیری باشد. لوگو پیام اصلی برند شما را به بهترین حالت بیان می کند.

اگر در این زمینه به اندازۀ کافی قوی و درخشان عمل کنید، به نوعی تضمین گنندۀ موفقیت کسب و کارتان خواهید بود.

[kkstarratings]

با طراحان متخصص ما بطور رایگان مشورت کنید و هویت بصری خود را شکل دهید:

نمونه کارهای ما
تماس با ما