راهنمای کامل طراحی کاتالوگ

طراحی کاتالوگ

هدف طراحی کاتالوگ ، نشان دادن گسترۀ وسیعی از محصولات است تا به سرعت و راحتی طراحی خود را به همراه مفهومش به نمایش گذارد. به لطف این کیفیت های درونی، کاتالوگ ها یکی از ابزارهای تاثیرگذار در بازار فروش محسوب می شوند.

اجازه دهید به برخی از موارد مهم برای طراحی کاتالوگ بپردازیم.

چگونه کاتالوگ بسازیم؟

1) چرا طراحی کاتالوگ مهم است؟

کاتالوگ مانند لوگو و یا کارت ویزیت ، ابزاری برای تعیین و تقویت شهرت و هویت برند می باشد. متخصصان بازاریابی می دانند که چه میزان دقت برای تولید یک کاتالوگ باید صرف شود و چگونه یک کاتالوگ خوب و مناسب می تواند تفاوت عظیمی در فروش ایجاد کند.

باید کاتالوگی تولید شود که دارای ویژگی های زیر باشد:

کاربردی: باید بصورت جذابی طراحی شده باشد و براحتی قابل استفاده باشد.

جذاب: باید جلد محکمی داشته باشد، از کاغذ با کیفیت تولید شود و ساختاری نوین داشته باشد.

بیشتر بخوانید: یک اشتباه رایج: تفاوت کاتالوگ و بروشور | سازمان شما به کدامیک نیازمند است؟

2) کاتالوگ باید به چه فرمتی تولید شود؟

ابتدا اجازه دهید به انواع فرمت های کاتالوگ بپردازیم. کاتالوگ باید همیشه بصورت دیجیتالی تولید شود اما محصول نهایی می تواند به این دو صورت باشد:

  • کاتالوگ چاپی (مثلا کاتالوگ رومیزی، کاتالوگ IKEA*)
  • کاتالوگ دیجیتالی (پی دی اف، کتابچه، برنامه کاربردی و سایر روش‎ها)

 

*شاید جالب باشد بدانید، IKEA با بیشترین سند منتشر شده در دنیا، 211 میلیون نسخه در سال 2017 با هدف ارتقای فعالیت های 328 فروشگاه در 28 کشور انجام شده است.

طراحی کاتالوگ های دیجیتال

کاتالوگ های چاپی

همانطور که IKEA می داند، کاتالوگ های چاپی یکی از مهمترین ابزار فروش در دنیا می باشد. این نسخه های کاغذی فواید بسیاری دارند:

نمایش سریع برند

کاتالوگ ابزاری است که روی میز نگه داری می شود تا براحتی قابل دسترس باشد. این ابزار به ظاهر ساده می تواند برند شما را همیشه پیش چشم مشتری قرار دهد که این امر (نمایش برند) یکی از اصلی ترین موارد در تبلیغات محسوب می شود.

کاربر پسند بودن

کاتالوگ چاپی همیشه در دسترس است و براحتی به افراد در تمامی گروه های سنی پیشنهاداتی ارائه می دهد. برای درک بهتر این امر، باید آنرا با گزینۀ دیجیتالی آن مقایسه نماییم.

اجازه دهید به این موضوع بپردازیم که در یک کاتالوگ دیجیتالی آنلاین چگونه موردی را جستجو می کنید. ابتدا نیاز به یک اتصال اینترنت دارید. سپس، باید سندی که به دنبال آن هستید را بیابید. اگر خوش شانس باشید، یک فهرست عناوین هدایت پذیر وجود دارد و می توانید با یک کلیک به مکان دلخواه دسترسی پیدا کنید. در غیر اینصورت باید آنرا با دست ورق بزنید تا به مورد مد نظر برسید.

خوانا بودن

آیا تابحال بر روی آیپد خود، کاتالوگی را مورد بررسی قرار داده اید؟ مخصوصا زمانیکه با مشتریان صحبت می کنید. اگر روی مکان نامناسبی کلیک کنید، براحتی به صفحۀ نادرستی وارد می شوید. اگر می خواهید جزئیاتی را مورد بررسی قرار دهید، باید زووم کنید تا احتمالِ کلیک بر روی کلید اشتباهی را از بین ببرید.

جستجوی سریع

کاتالوگ چاپی به شما اجازه می دهد تا یک نشانگر را در مکان دلخواه خود قرار دهید تا براحتی و سرعت به سایر صفحات برای بررسی یک مورد جزئی، بازگردید.

طراحی گرافیک سیمند کابل

کاتالوگ دیجیتالی

حال اجازه دهید به سراغ کاتالوگ های دیجیتالی برویم. این کاتالوگ ها با ابزار دیجیتالی تولید می شوند و امروزه اغلب شرکت ها فقط از ابزار دیجیتالی برای توزیع و توسعه مستندات خود استفاده می کنند.

کاتالوگ دیجیتالی اغلب بصورت پی دی اف (pdf) است تا استفادۀ سریع و تحویل مناسب به مشتری را به همراه داشته باشد.

علاوه بر این، تولید کتابچه های الکترونیک با استفاده از نرم افزار های جانبی نیز رایج می باشد که از محبوب ترین آن ها به Flipbook ها می توان اشاره کرد. کتابچه ها انتشاراتی تعاملی و آنلاین هستند که شبیه به مجلات کاغذی می باشند.

برای تولید کتابچه‎های الکترونیک، اغلب باید پی دی اف کامل از مستندات خود آماده سازید و سپس آنها را به فرمت تعاملی درآورید.

کاتالوگ های دیجیتالی، می توانند در مقایسه با کاتالوگ های چاپی برای شما مقرون به صرفه تر باشند.

علاوه بر این، انتشار و توزیع مستندات سریع تر صورت می گیرد زیرا شما آنرا در وبسایت خود بارگذاری می کنید و سپس آنرا به اشتراک می گذارید.

اگرچه، فواید کاتالوگ چاپی، در کاتالوگ دیجیتالی وجود ندارند؛ از جمله خوانا بودن، کاربر پسند بودن و احساس مشارکت در حرفه، از این موارد هستند.

بیشتر بخوانید: ۷ فاکتور مهم در طراحی بروشور سازمانتان(با اینفوگرافیک)

کاتالوگ شامل چه بخش هایی است؟

کاتالوگ مستندی است که شامل اجزای مختلفی می باشد. برخی از آنها همیشه وجود دارند، مانند جلد، فهرست، جلد پشتی، و بقیۀ موارد ممکن است در صورت لزوم در کاتالوگ قرار گیرند:

  • جلد (جلد قسمت جلویی)
  • نویسه نما (thumb index)
  • صفحات مقدمه: توصیفات، تبلیغات
  • فهرست: جداول، بخش ها، زیرمجموعه ها، شماره صفحات
  • کاتالوگ: جدا کنندۀ فصول
  • فهرست: ترتیب الفبایی، و یا ترتیب کُد
  • صفحات انتهایی: توصیفات، تبلیغات، نکات
  • جلد پشتی

چگونه یک کاتالوگ را صفحه بندی و مرتب کنیم؟

اطلاعاتی که تمایل داریم وارد کاتالوگ کنیم باید بر اساس راحتی در دسترس بودن برای مشتری باشد. باید موارد زیادی را در نظر بگیرید. آیا مشتریان به محصولاتی که دسته بندی شده اند توجه می کنند؟ آیا تمامی صفحات را مشاهده می کنند؟ آیا مشتریان یک برگ کاغذ را ترجیح می دهند و یا نسخۀ دیجیتالی را؟ در اغلب موارد، برای راحتی مشتری باید موارد موجود در کاتالوگ را دسته بندی کنیم و آنها را بر اساس معیارهایی چون قیمت، رنگ، کاربرد، و غیره دسته بندی نماییم.

کاتالوگ هایی با موارد استفادۀ مختلف، ساختار متفاوتی را می طلبد.

کاتالوگ های پزشکی را در نظر بگیرید: در این نوع کاتالوگ، موارد بر اساس حروف الفبا مرتب می شوند.

برخی مواقع، می توان موارد را با خلاقیت و انعطاف پذیری مرتب کرد. در این مورد می توان قوانین را با هم ترکیب نمود. به این ترتیب، مشتریان جذبِ تک تک صفحات کاتالوگ می شوند.

بیشتر بخوانید: چرا کسب و کارهای کوچک نیاز به یک لوگوی تاثیرگذار دارند؟

طراحی کاتالوگ

فرد مناسب برای طراحی کاتالوگ کیست؟

نمی توان فرد بخصوصی را نام برد که کاتالوگ را تولید کند. پاسخ این سوال این است که افراد زیادی در تولید آن دخیل هستند. فروش، بازاریابی، فناوری اطلاعات و گروه های گرافیکی، همگی در این فرآیند دخیل هستند. بخش طراحی گرافیک می تواند در دفتر کار و یا در منزل (بصورت دورکاری) باشد.

برای طراحی کاتالوگ به چه مواردی نیاز داریم؟

برای این امر به موارد زیر نیاز دارید:

  • اطلاعات محصولات
  • تصاویر
  • ساختار کاتالوگ

اجازه دهید به هر یک از این موارد با جزئیات بیشتری بپردازیم.

طراحی کاتالوگ

اطلاعات محصول

اولین گام برای طراحی کاتالوگ، در اختیار داشتن اطلاعات محصولات است. اطلاعات محصولات شامل کُدها (شماره انبار/شماره محصولات)، گروه، زیر مجموعه، نام محصول، توصیف آن، ویژگی ها، قیمت، بارکد، و غیره می باشد. این اطلاعات را می توان در این موارد یافت:

  • پایگاه داده های کسب و کار/ سیستم های ERP
  • یک یا چند صفحۀ اکسل (یا فایل های CSV ، TXT)
  • فایل های XML
  • فایل های SQL
  • وب‎سایت شرکت
  • فایل های کاتالوگ قبلی (Adobe InDesign ، QuarkXPress ، و غیره)

تصاویر

در گذشته وقتی تمامی اطلاعاتی که باید در کاتالوگ قرار می گرفت، گردآوری می شد، تمامی تصاویر، علائم و نشانه ها نیز باید در صورت لزوم جمع آوری می شد.

اگر مایل به طراحی کاتالوگ چاپی بودید، نیاز به تصاویری با کیفیت بالا (200/300 dpi) داشتید. تصاویر با کیفیت بالا، برای تولید یک کاتالوگ حرفه ای کاملا ضروری هستند.

اغلب، شما تمامی تصاویر محصولات را در اختیار ندارید و باید سعی کنید آنها را از وب‎سایت شرکت گردآوری نمایید. این تصاویر ممکن است دارای کیفیت خوبی نباشند (اغلب 72 dpi ). بنابراین این تصاویر برای کاتالوگ چاپی مناسب نیستند.

طراحی کاتالوگ

ساختار کاتالوگ

وقتی تمامی موارد لازم را جمع آوری نمودید، وارد مرحلۀ عملیاتی طراحی کاتالوگ می شوید.

در این مرحله، طراح گرافیک وارد عمل می شود. اگر برای بار اول کاتالوگ را تولید می کنید و یا کاتالوگ قبلی خود را مجدد طراحی می کنید، طراح گرافیک به شما کمک می کند.

طراح گرافیک می تواند کار خود را در محل کار و یا از منزل و بصورت دورکاری انجام دهد. طراح می تواند ایده های شما را عملی کند و اطلاعات محصولات و تصاویر را به سبک مورد نظر شما سازماندهی نماید و در عین حال به موارد زیر توجه کند:

  • جلد جلو و پشتی
  • صفحات مقدمه
  • ساختار صفحات/ صفحات اصلی: سر تیتر، پانوشت، رنگ، ستون ها در صفحات، و غیره
  • فهرست عناوین: ترتیب بندی کلاسیک (بر اساس شماره صفحه)، فهرست تصویری، ترتیب بر اساس حروف الفبا (بر اساس گروه، محصول، و یا هر مورد دلخواه دیگر)، و جدا کنندۀ فصول
  • جدا کننده های فصول
  • ساختار صفحات (ساختار مختلف صفحات را در پایین این صفحه بررسی کنید)
  • تولید نمادها یا آرم های مخصوص صنعت

طراح، طرح های اولیه‎ی زیادی تولید می کند که اغلب در Adobe InDesign هستند. شما این طرح ها را بررسی می کنید تا در نهایت به طرح دلخواه برسید.

طراحی کاتالوگ

با طراحان متخصص ما بطور رایگان مشورت کنید و هویت بصری خود را شکل دهید:

نمونه کارهای ما
تماس با ما

فرآیند چاپ: فرآیند چاپ به چه صورت است؟

وقتی طرح مورد قبول واقع شد، یکی از گام های مهم آغاز می شود: فرآیند چاپ.

این مرحله شامل وارد کردن اطلاعات به کاتالوگ بصورت سازمان یافته می باشد. این مرحله اغلب بصورت دستی و یا با استفاده از نرم افزارهای خودکار انجام می شود.

در واقع این مرحله، می تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:

  • چاپ دستی: کپی و چسباندن (این امر نیازمند صرف زمان زیادی است و احتمال خطای آن نیز بالا می باشد.)
  • چاپ خودکار: نرم افزار های داخلی و تحت مالکیت شرکت (این نرم افزارها می توانند برای سازمان بخاطر تریبت ویا استخدام نیرو بسیار گران باشند و ساختارهای طراحی (layouts) به سختی قابل شکل‎دهی هستند).
  • خدمات چاپ Cloud: نرم افزارهای Cloud ، و یا SaaS که دسترسی کاربران به نرم افزار با کمک یک مرورگر وب امکان پذیر است (ارزان قیمت، ساختار ها قابل ویرایش هستند، و پشتیبانی هزینه بر نمی‎باشد.)

بیشتر بخوانید: ۱۰ پرسشی که در زمان طراحی لوگو مطرح می شود

طراحی کاتالوگ

فرآیند چاپ دستی

ابتدا اجازه دهید با فرآیند چاپ دستی شروع کنیم. طراحی کاتالوگ و تولید آن بصورت دستی شامل کپی و چسباندن تمامی اطلاعات داده ها، بخش به بخش، از منابع داده های شما به سند می باشد. این امر بسیار زمانبر است و حتی ممکن است هفته ها و یا ماه ها طول بکشد که بستگی به تعداد صفحات و یا موارد تولیدی دارد.

نکتۀ مهم دیگر، در نظر گرفتن این امر است که وقتی قصد طراحی کاتالوگ و تولید آن را دارید، احتمال خطا بالا می رود و این امر به این علت است که انسان این کار را انجام می دهد و بصورت ماشینی نیست. فرآیند چاپ خودکار برای غلبه بر این مشکلات بوجود آمده است.

فرآیند چاپ خودکار

واژۀ چاپ خودکار به راه حل های نرم افزاری اشاره دارد که به شما اجازه می دهد اطلاعت محصولات را از یک پایگاه داده ها بصورت خودکار به کاتالوگ وارد نمایید.

این راه حل ها مانند نرم افزار های کلاسیک، باید بر روی رایانۀ شخصی شما نصب شوند.

وقتی قصد صفحه بندی را دارید، فقط می توانید بر روی رایانه ای که این نرم افزار قبلا روی آن نصب شده است کار کنید.

البته در کشور ما، اغلب این نرم افزارها با کرک و بدون نیاز به لایسنس معتبر در دسترس هستند.

این برنامه های کاربردی به شما اجازه می دهند تا سند خود را به فرمت بخصوصی تولید نمایید.

فقط برخی از آنها به کابران اجازه می دهند تا فایل های خود را با فرمت Adobe InDesign (INDD ، IDML ، و غیره) تولید کنند.

طراحی کاتالوگ

استفاده از نرم افزار‎های تحت مالکیت دارای مشکلاتی مانند موارد زیر هستند:

  • تمامی داده ها برای مجموعه های نرم افزاری مناسب نیستند. هر یک از آنها باید فایل داده های خود را داشته باشند: XML ، CSV ، Excel ، و غیره.
  • فرآیند طراحی محدود است. ساختارها با استفاده از طرح های از پیش تعیین شده تولید می شوند و اگر شما بخواهید تغییراتی ایجاد کنید، باید از قوانین نرم افزاری استفاده کنید (با این امید که طرح دلخواه شما از قبل موجود باشد.)
  • فراگیری کار کردن با این برنامه ها دشوار است و هیچ فایل آنلاینی برای پشتیبانی از آن وجود ندارد. شما باید هر پروژه را بصورت مجزا در نظر بگیرید که قوانین مختص بخود را دارند.
  • باید برای آموزش هزینه پرداخت نمایید که اغلب بصورت ساعتی محاسبه می شود.
  • صلاحیت هایی که باید دارا باشید بسیار با اهمیت هستند. اگر سالانه یک یا دو کاتالوگ را تولید می کنید، طبیعتا مهارت های شما فراموش خواهند شد. اگر کاتالوگ را طراحی مجدد می کنید، باید زمان زیادی را صرف فراگیری کار با نرم افزار کنید.
  • این نرم افزارها، در همه کامپیوترها نصب نمی باشند و ممکن است کامپیوتر مقصد نرم افزار مناسب برای باز کردن فرمت فایل را در اختیار نداشته باشد.
  • اغلب در بسیاری از شرکت ها یک یا دو نفر مهارت و توانایی کار کردن با این مجموعه های نرم افزاری را دارند. اگر این افراد تغییر کنند و یا جایگزین شوند، مهارت ها باید به افراد دیگر منتقل شود.
  • هزینه های یادگیری و آموزش این نرم افزارها بسیار بالاست و افراد متخصص نیز اغلب دارای حقوق‎های بالا می باشند که استخدام آن ها صرفا برای بازبینی سالانه یک کاتالوگ، بسیار هزینه بر خواهد بود.

نرم افزارهای چاپ مبتنی بر cloud

در انتها، نرم افزارهای چاپ مبتنی بر cloud نرم افزارهایی هستند که بصورت آنلاین قابل استفاده می باشند. این مجموعه ها نیاز به راه اندازی ندارند و دسترسی به آنها با یک مرورگر مانند کروم و یا فایر فاکس امکان پذیر است. بسیاری از شرکت های نرم افزاری، فناوری ای را کشف کرده اند که راه حل مناسبی برای کاهش هزینه های نرم افزاری، افزایش نوآوری در تولید، و ارتقای خدمات پشتیبانی مشتریان می باشد.

نرم افزار چاپ خودکار، کم کم جایگاه مناسبی در فضای وب پیدا کرده است و می تواند به سرعت رشد کند.

شرکت هایی مانند چاپ آقا، به شما اجازۀ تولید مستندات در هر زمان و مکان، بصورت آنلاین را می دهند که کاملا بر عهدۀ خودتان است.

برای این امر نیاز به نصب نرم افزار و یا مهارت خاصی ندارید. برای راه اندازی یک پروژه، تنها لازم است نمونه هایی از اطلاعات را وارد اکسل، CSV ، و یا غیره کنید و بصورت خودکار سند خود را در قالب پی دی اف، یا InDesign تولید نمایید.

طراحی کاتالوگ

خدمات چاپ خودکار چاپ آقا شامل فواید بسیاری است:

  • آسان برای استفاده؛ نیازی به آموزش نیست.
  • آزادی عمل کامل در تولید و طراحی
  • امکان استفاده از تمامی اطلاعات منابع (اکسل، CSV ، XML ، شاخه هایی از سیستم ERP ، پایگاه داده ها، برنامه های کسب و کار)
  • سیستم Cloud نیازی به راه اندازی هیچ نرم افزاری ندارد. نرم افزار ها در هر زمان و مکان و بر روی هر مرورگر (کروم، فایرفاکس، سافاری، اکسپلورر، و غیره) و سیستم عاملی (ویندوز، مک OS ، لینوکس، اندروید، و غیره) در دسترس هستند.
  • فایل ها در قالبِ پی دی اف (در کیفیت های بالا و پایین، آمادۀ چاپ، و برای انتشار دیجیتالی)، و InDesign (INDD ، IDML) تولید می شوند. آنها آمادۀ باز شدن در Adobe InDesign هستند و می توانند در صورت لزوم، بصورت دستی تغییر کنند.
  • سیستم Cloud در طول فرآیند طراحی به شما امکان استفاده از رایانۀ شخصی خود را می دهد. و یک سیستم اطلاع رسانی، ایمیل شما را از تکمیل فرآیند و آماده شدن سند برای دانلود، مطلع می سازد.
  • نرم افزار بصورت پروژه ای و با هزینه به فروش می رسد. هزینه ها بر اساس نوع سندی که تمایل به تولید آن دارید متغییر هستند و شامل مشاوره رایگان، راه اندازی سند و سفارش گذاری، نگهداری تکاملی پروژه، ،خدمات پشتیبانی مشتریان (از طریق تلفن و ایمیل) و ارسال به سراسر ایران می باشد.

هزینۀ تولید یک کاتالوگ چقدر است؟

در نهایت، اجازه دهید به هزینه هایی که برای تولید یک کاتالوگ حرفه ای لازم است بپردازیم. هزینه ها بسته به نوع چاپ (افست ویا دیجیتالی)، سایز کاغذ، تیراژ و ابعاد، جنس صفحات داخلی و جلد کاتالوگ، متغیر می باشد.

هم اکنون بدلیل بازار بی‎ثبات، ارائه هزینه های مشخص امکان پذیر نمی باشد بطوریکه حتی سیستم های ابری نظیر چاپ آقا نیز از ارائه قیمت دقیق، پرهیز می کنند.

تولید کاتالوگ- مرحلۀ چاپ

حال که آموختیم چگونه یک کاتالوگ تولید کنیم، اجازه دهید وارد مرحلۀ چاپ شویم.

یافتن یک چاپگر مناسب امری آسان است اما یافتن چاپگر مناسب ممکن است کمی دشوار باشد، زیرا باید به هزینه ها دقت کنید.

در بحث عملی، چاپگر آخرین گرینه ای است که در نظر گرفته می شود. مخصوصا اگر برای اولین بار کاتالوگ را تولید می کنید، و یا با یک گروه حرفه ای و متخصص مشغول بکار هستید، مرحلۀ چاپ را از یاد نبرید.

اگر بتوانید چاپگر خوبی پیدا کنید که بتواند به شما در شرایط غیر مترقبه و دشوار کمک کند، او را از دست ندهید.

فرآیند چاپ دشوار است و صدها مورد باید در نظر گرفته شود. از نظر زمانی، روی چاپگر فشار وارد نکنید زیرا ممکن است موجب شود تمامی مراحل با عجله انجام شود و دچار مشکل شوید.

هزینه های چاپ به عوامل مختلفی از قبیل موارد زیر بستگی دارد:

  • تعدا کپی هایی که باید چاپ شوند.
  • تعداد صفحاتی که در یک کاتالوگ قرار دارند.
  • کیفیت کاغذ
  • فرآیند های بخصوص (مانند نویسه نما)

منبع

راهنمای کامل طراحی کاتالوگ و چاپ آن
4.7 (93.33%) 3 vote[s]

با طراحان متخصص ما بطور رایگان مشورت کنید و هویت بصری خود را شکل دهید:

نمونه کارهای ما
تماس با ما