یک اشتباه رایج: تفاوت کاتالوگ و بروشور | سازمان شما به کدامیک نیازمند است؟

تفاوت کاتالوگ و بروشور

کاتالوگ و بروشور دو ابزار تبلیغاتی پرمصرف برای معرفی محصولات و خدمات شرکت ها هستند. هر شرکتی، همواره بسته های زیادی از کاتالوگ و بروشور دارند که در رویدادها و نمایشگاه های مختلف، جهت ارائه به مخاطبین خود از آن‎ها استفاده می کنند.

با اینکه اکثر شرکت ها، هر دوی کاتالوگ و بروشور را در طراحی‎های بصری خود جهت طراحی سفارش می‎دهند، اما گاهی دیده می شود که تفاوت این دو برای آن‎ها مشهود نیست. لذا در این نوشته سعی داریم تا به تعریف و بررسی وجه تمایز در کابردهای کاتالوگ و بروشور بپردازیم.

تفاوت اصلی: بروشور سندی کوتاه و چاپی است که تحت عنوان جزوه چاپی نیز شناخته می شود. بروشور، جزوه یا کتابچه ای چاپی است که شامل مواردی جهت توضیح محصولات و خدمات و یا تبلیغات می باشد. از طرف دیگر، کاتالوگ سند یا کتابچه ای است که شامل فهرستِ اسامی، محصولات، و یا کتابها می باشد. اغلب افراد این دو مورد را با یکدیگر اشتباه می گیرند زیرا هر دوی آنها شامل اطلاعاتی در مورد محصولات جدیدِ شرکت، هتل ها، و یا فروشگاه ها می باشد. در واقع تفاوت ظریفی بین بروشور و کاتالوگ وجود دارد.

بروشور

طبق سایتِ BusinessDictionary.com ، تعریف بروشور بصورت زیر می باشد: ” یک نشریه متشکل از یک صفحه تاشده، و یا چند صفحه که بهم مرتبط هستند ولی بهم متصل نیستند و اغلب با اهداف تبلیغاتی تولید می شود.”

بروشور ابتدا در سال 1748 از کلمۀ فرانسوی brocher بوجود آمد که بمعنی دوختن بود. این کلمه از کلمۀ قدیمی فرانسویِ brochier اقتباس شده است. بروشور کتابچه یا مجله ای کوچک و باریک است که اغلب تصاویر زیادی دارد و شامل اطلاعاتی در مورد محصولات، مکان، و غیره می شود. در بیشتر موارد، تک برگی (شاملِ دو تا)، و یا سه برگی (شامل 3 تا) می باشد که می تواند براحتی در مکان های مختلف توزیع گردد.

بروشور می تواند محصولات، مکان ها، فروشگاه ها، هتل ها، و غیره را تبلیغ نماید. از این رو، باید جذاب باشد تا افراد بیشتری تمایل به دیدن آن داشته باشند. امروزه الگوها و طرح های مختلفی برای تولید بروشور موجود می باشد. آنها می توانند به سبک مجلات، بروشورهای سه تایی، و یا بصورت کارت پُستالی باشند.

بیشتر بخوانید: ۷ فاکتور مهم در طراحی بروشور سازمانتان(با اینفوگرافیک)

کاتالوگ

بر اساس سایت BusinessDictionary.com ، تعریف کاتالوگ به اینصورت است: ” فهرستی از محصولات یا خدمات که برای فروش قرار داده شده اند بهمراهِ توصیف و فهرست قیمت آنها بصورت چاپی و یا الکترونیکی (کاتالوگ الکترونیکی) در اینترنت و یا روی سی دی، دی وی دی، و غیره.”

کاتالوگ سند یا کتابچه ای است که شامل فهرست موارد و اسامی محصولات یا کتابها می باشد. هدفِ کاتالوگ چیزی جز فروش محصولات به مشتریان نیست. کاتالوگ ساختاری ساده دارد و شامل اطلاعاتی در مورد موارد بخصوصی است که بصورت یک یا دو جمله نوشته می شوند. اطلاعاتی که به خرید محصولات کمک می کند.

علاوه بر این، اطلاعات مختصر و مفیدی در مورد محصولات بخصوص ارائه می دهد تا این محصولات با دیگر موارد اشتباه گرفته نشوند. رنگ و طراحی آنها باید عالی باشد تا زمانیکه مشتریان آنرا دریافت کردند، تمایل به مشاهده و بررسی آن داشته باشند.

جمع بندی تفاوت کاتالوگ و بروشور

اصولا، بروشور ها بعنوان رسانه ای برای متصل کردن شکاف بین شرکت ها و مخاطبین طراحی شده اند. طراحان باید با استفاده از کلمات و طرح های گرافیکی، بدنبال راهی برای اطلاع رسانی خوانندگان در مورد شرکت باشند.

در عین حال کاتالوگ ها باید اطلاعات کامل و جامع را در مرود هر محصول برای مخاطبین فراهم آورند و توضیحات جامع و قابل قبولی ارائه دهند.

تفاوت کاتالوگ و بروشور
[kkstarratings]

با طراحان متخصص ما بطور رایگان مشورت کنید و هویت بصری خود را شکل دهید:

نمونه کارهای ما
تماس با ما