تفاوت هویت بصری و برندسازی

اگرچه اغلب دو واژۀ هویت بصری و برندسازی بجای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند ولی در واقع با هم تفاوتی دارند. عدم شناخت تفاوت هویت بصری و برندسازی و اشتباه گرفتنِ این دو واژه با یکدیگر موجب از بین رفتن فرصت های طلایی برای ارتباط با مشتریان می گردد. در این پست به تعریف هر دو مفهوم می پردازیم و تفاوت هویت بصری و برندسازی را بررسی می کنیم تا به درک بهتر و دقیق تر آنها کمک کرده باشیم.

برند شما چیزی است که افراد پشت سرتان راجع به شما می گویند.

جف بزوس - بنیانگذار آمازون

ممکن است تلاش های زیادی برای تعریف برندسازی تان انجام داده باشید، اما گاهی محدود کردن موضوعِ ایجاد برندسازی امری چالش برانگیز است. این نکته نشان می دهد مفهوم کلیِ برندسازی می تواند حتی فراتر از لوگوی شرکت شما برود و در واقع تا حد زیادی از چیزهای غیرملموس تشکیل شده است. در فرآیندِ برندسازی برای کسب و کار، بسیاری از شرکت های بزرگ، زمان و هزینه های زیادی را صرف تولید و طراحی لوگو می کنند و در عوض فراموش می کنند برندسازی را نیز انجام دهند. در این فرآیند، کسب و کارها تنها بخشی از این کلیت ماجرا را پیش می برند.

هویت بصری و برندسازی

هویت بصری چیست؟

هویت بصری و برندسازی دو واژه هستند که برای توصیف فرآیند خلقِ یک برند برای کسب و کار استفاده می شود. اگرچه این دو واژه معانیِ متفاوتی دارند.

هویت بصری جنبۀ تصویری برندسازی است که کسب و کارها برای تحریک احساسات و تجارب مشتری در قبال برند ایجاد می کنند.

هویت بصری شامل تمامی موارد بصری است که برند شما در معرض نمایش می گذارد؛ مانند طرح لوگو، فونت ها، تصاویر، و هر مورد بصری دیگر که شما برای ارتباط برقرار ساختن با برندتان ایجاد می کنید. یکی از اشتباهاتی که صاحبان کسب و کار مرتکب آن می شوند این است که تصور می کنند برندسازی فقط بمعنیِ تولید و طراحی لوگو است. در حالیکه این موضوع، بخشی از فرآیند است و برندسازی در واقع چیزی فراتر از لوگو می باشد. هویت بصری شما بخشی از برندسازی است که پیام اصلی، ارزش ها و تعهدات برند شما را با بهره گیری از تمام ابزارهای بصری، با مشتری به اشتراک می گذارد.

برندسازی چیست؟

همانطور که قبلا اشاره شد، تعاریف مختلفی برای برندسازی وجود دارد که تمامی آنها در واقع تلاش هایی در جهتِ کاهش پیچیدگی موضوع می باشند. نویسندۀ معروف ست گودین (Seth Godin) می گوید:

“برندسازی مجموعه ای از انتظارات، خاطرات، داستان ها، و روابطی است که در مجموع نشان دهندۀ تصمیمِ مشتری برای ترجیحِ محصول و خدماتی بخصوص در مقابل بقیۀ موارد مشابه می باشد. اگر مشتری ( چه یک کسب و کار باشد، چه یک خریدار ساده، فروشنده، و یا حتی داوطلب) حق عضویت خود را پرداخت نمی کند، انتخابی در خصوص محصولات ویا خدمات شما انجام نمی دهد و ارزش های شما را با دیگران به اشتراک نمی گذارد، پس هیچ ارزش برندی برای آن مشتری وجود نداشته است.”

برند شما شامل هر موردِ ملموس و ناملموسی است که فرد در هنگام مواجهه و تعامل با برند شما، بصورت یک تجربه کلی برداشت می کند.

این امر شامل هویت بصری، تُن صدا، تعهدات و در واقع ماهیت اصلی برند شما می باشد. هدف از این تبادل، تحریک احساساتی در مشتری است که می خواهید برندتان با آنها شناخته شوند.

هویت بصری و برندسازی

وقتی نایک را در نظر می گیرید، به الهام بخشی و نوآوری در ورزش و ورزشکاران می اندیشید. وقتی اپل را در نظر می گیرید، به خلاقیت و یا متفاوت بودن می اندیشید.

در واقع برند شما در ذهن مشتریان زنده است و کار اصلی شما این است که خودتان و اینکه چه کسی هستید و جکار می کنید را به درستی و تمام و کمال به مشتری نشان دهید، بطوری که تمامی جنبه های برندتان در نظر گرفته شود.

سخن پایانی

برندسازی برای کسب و کارتان می تواند فراتر از انتخاب یک لوگوی ساده باشد. این موضوع شامل تمام جنبه ها از جمله ایجاد هویت بصری، هویت شخصیِ برندتان، و تعیین جایگاه شما بعنوان یک کسب و کار می باشد. برندسازی تاثیر احساسی بزرگی بر روی تصمیم گیری مشتریان دارد. افراد اغلب محصولاتی را که برند آنها شناخته شده باشد و یا به سادگی به این دلیل که ارتباط خوبی با آن برند برقرار کرده اند خریداری می کنند. اگر احساساتی را در مشتریان بر نیانگیخته اید، یعنی هنوز رویکرد برندسازی مناسبی را انتخاب نکرده اید.

در انتها شاید بهره گیری از کمک های شرکت های ارائه خدمات هویت بصری و برندسازی، بتواند شما را یک گام جلوتر ببرد. این شرکت ها با در نظر گرفتن تمام جنبه های مختلف برندسازی و شرکت شما در کنار هم، به شما در پیمودن درست راه می توانند کمک کنند.

منبع

تفاوت هویت بصری و برندسازی
5 (100%) 1 vote[s]

با طراحان متخصص ما بطور رایگان مشورت کنید و هویت بصری خود را شکل دهید:

نمونه کارهای ما
تماس با ما